صفحه اصلی / مطالب برگزیده / صرفا جهت تنویر افکار عمومی – امید صقال

صرفا جهت تنویر افکار عمومی – امید صقال

در دوره حاکمیت استالین بر شوروی که جزو سیاه ترین دوران تاریخ معاصر به شمار می رود، ک.گ.ب سازمان اطلاعات شوروی علاوه بر سرکوب، کشتار و تبعید مخالفین به اردوگاه کار اجباری و غیره، روشی مرسوم به پرتاب میان گرگ ها را نیز اجرا می نمود. در این روش فرد مخالف از لحاظ شغلی، مالی، شرایط شخصی و خانوادگی چنان در منگنه قرار می گرفت که فرصت و امکان اقدامی موثر بر علیه رژیم نداشته باشد.

در روشی دیگر افراد و عوامل رژیم  به میان جرگه مخالفان و روشنفکران ادبی، سیاسی و اجتماعی فرستاده می شد،  افراد مزبور علاوه بر ایجاد اختلاف و دشمنی میان مخالفین، با ایراد سخنان تند و بی پروا سعی در اعتماد سازی و موجه جلوه دادن خویش در جرگه مخالفین داشتند. آنها تمامی تفکرات، روحیات، اقدامات و حتی کوچکترین مسائل شخصی، نقاط ضعف و قوت و درجه نفوذ و تاثیر گذاری مخالفین را رصد نموده و گزارش می کردند.در مواقعی آنها با همان جرگه مخالفین دستگیر شده و حتی در اردوگاه کار اجباری نیز حضور می یافتند تا اعتماد کامل مخالفین را بدست آورده و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

حکومت های غیردموکراتیک، اقتدارطلب و مستبد، فرصت و فضایی برای ابراز دیگراندیشان و مخالفان باقی نمی گذارند. آنها به انحاء مختلف تلاش می کنند صدای آزادی خواهان و حق طلبان را خاموش نمایند.

آنها به سرکوب، زندانی کردن، پایمال نمودن حقوق اجتماعی و تحمیل بدترین شرایط زندگی بر مخالفین به همراه تخریب، حاشیه سازی، موازی سازی، تغییر الگو و اهداف و ارزش های مبارزین و حق طلبان را پیش می برند.

با ورود به عرصه جهانی نو با فضای ارتباطی گسترده و شبکه ای، نظام های دیکتاتوری بخاطر عدم کنترل کافی بر داده های اطلاعاتی و شبکه های اطلاع رسانی،  بیش از پیش در معرض فشار افکار عمومی قرار می گیرند و هرگونه اقدام و عمل شنیع و غیرانسانی آنها در عرصه عمومی نمایش داده می شود و مورد نکوهش قرار می گیرد.

از این رو آنها جبهه ای دیگر را می گشایند،  جنگ روانی و نرم  با ابعاد گسترده و پیچیده تدارک می بینند تا بتوانند انرژی مخالفین را با حاشیه ها تخلیه کنند و بدین ترتیب جنبش ها و فعالیت مخالفین را مهار و کنترل نمایند.

سرکوب خشن و پایمال نمودن حقوق انسانی و جمعی افراد، ملل و اقلیت ها بصورت آشکار تحمیل هزینه هایی برای چنین نظام هایی درپی خواهد داشت، از طرف دیگر حمایت افکار عمومی از مبارزین و فعالین و شناخته شدن آنها در عرصه عمومی که در برابر جبهه جور و ظلم مقاومت می کنند، افزایش محبوبیت  آنها و گسترش دایره تاثیرگذاری آنها، شرایط را برای نظام های دیکتاتوری بیش از پیش سخت تر می نماید‌.

به همین جهت در جبهه جنگ روانی و نرم،  فضایی پر از بدگمانی، بی اعتمادی، حاشیه سازی، دروغ پراکنی، مسموم سازی،  تخریب چهره های موثر جنبش ها، موازی سازی، تغییر الگوها و ارزش های جریان ها و جنبش های مخالف نظام حاکم، نمایان می گردند.

پیاده نظام چنین جبهه هایی، افرادی نفوذی، ضعیف النفس، سست عنصر، جاه طلب، شهرت طلب، متوهم و اشخاصی که معمولا دارای ضعف های شخصیتی و فساد اخلاقی! بوده و به نحوی از انحا خودفروخته و یا به دلیل دارا بودن یک یا چند مورد از صفات و خصوصیتهای سخیف فوق الاشاره در دام نیروهای امنیتی افتاده و مجبور به تن دادن‌ به هر عمل خیانت آمیز و پستی هستند را تشکیل می دهند.

دیری است که نیروهای دشمن ملت آزربایجان، درصدد  ایجاد فضایی مسموم با مهره های معلوم الحال در بطن حرکت ملی آذربایجان بوده و اخیرا با شدت بخشیدن به بازی های ملوث و پیچیده تلاش دارند از سکوت و صبر ملی- انقلابی فعالین حرکت ملی، نهایت سو استفاده را برده و هرچه در توان‌ دارند، هر چند کاذب، تلاش دارند منظره ای مغشوش، مبهم و ناامید کننده از این حرکت حق طلب به نمایش بگذارند.

اما غافل‌از اینکه سکوت و به ظاهر بی تفاوتی فعالین و مبارزین حرکت ملی آذربایجان که با لحاظ منافع و مصلحت ملی سرلوحه قرار گرفته،  دلیلی بر موجه بودن ادعاهای واهی و بحق بودن شایعات و تخریبات آنها نمی باشد. فعالین و مبارزان راه آزادی آذربایجان بجای پرداختن به حاشیه سازی های عمدی و تحمیلی و بازی در زمین کثیف دشمن، صرفا در جهت وصول به اهداف ملی آذربایجان گام برمی دارند و فریب نقشه های شوم حکومتیان و عوامل آنها را نمی خورند. اما تمامی رفتارها و اقدامات عوامل آنها را بخوبی رصد نموده و در زمان مقتضی در جهت تنویر افکار عمومی، شفاف سازی و افشای ماهیت افراد مزبور به نحو احسن اقدام خواهند نمود.

افرادی که با دروغ گویی، شایعه پراکنی، تخریب و مظلوم‌نمایی(این افراد که به ظاهر به صورت انفرادی ظاهر می شوند با کلمه رمز” مارا تخریب کرده اند” سالهای سال است که علنا پیشه ای جز تخریب ندارند)، سعی در اتلاف انرژی حرکت هستند و بنوعی ادعاهای واهی، بی اساس و دروغین تلقین شده در پستوهای نیروهای امنیتی را بلغور می کنند، بدانند روزی اسامی و هویت آنها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و قضاوت در مورد خائنین و دشمنان ملت را خود ملت بر عهده خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *