صفحه اصلی / مقالات / علی دایی برای آزربایجان‌ افتخار است؟! – جواد احمدی یئکانلی

علی دایی برای آزربایجان‌ افتخار است؟! – جواد احمدی یئکانلی

چند وقتی است که بحث افتخار کردن به این و آن داغ است. ما باید بدانیم تعریف افتخار چیست! و به چه کسانی می توان افتخار کرد. افتخار یعنی (به طور خلاصه) مجموع ویژگی‌های، شخصیت‌ها و عملکردهای یک نفر یا یک مجموعه که باعث عزت نفس، سربلندی و شان کل یا بخشی از جامعه شود و افراد جامعه برای حفظ احترام و تشکر به آن فرد یا مجموعه، بنابر خواست خود و به صورت خودجوش افتخار کنند.

با توجه به تعریف کلی که از افتخار موجود دارد، علی دایی افتخار حساب می شود؟! علی دایی کدام ویژگی‌ها، شخصیت‌ها و عملکردها را انجام داده است که باعث سربلندی، عزت نفس و شان جامعه آزربایجان باشد؟!

کله‌ی روحانی را بوسیدن!

گفتن‌ کلمه عباس بوعذار با یک ر!

گفتن کلمه تبریزین ۹۸‌درصدی…!

دفاع از فارسیسم و حمله به تورک‌ها!

آیا اینها عملکردی هستند که باعث سربلندی جامعه آزربایجان شوند؟!

علی دایی در زلزله قاراداغ کمکی نکرد، در زلزله دو سال پیش خوی کمکی نکرد، در سیل تورکمن‌صحرا کمکی نکرد، در زلزله میانه کمکی نکرد، به طور کلی هر وقت بلا و مصیبتی بر سر آزربایجان و تورکها آمده است، علی دایی ناپدید شده است. ولی در زلزله کرمانشاه خودش را به آب و آتش زد و کمک‌های چند میلیاردی کرد. آیا این ویژگی‌ مثبتی است که جامعه آزربایجان به آن افتخار کنند؟!

در امر اقتصاد نیز تا جایی که می دانم دایی به جز چند تا مغازه‌ی لباس فروشی در اردبیل، سرمایه‌گذاری دیگری در آزربایجان نکرده است. ولی در تهران و اصفهان و شیراز سرمایه‌گذاری‌هایی هنگفت کرده و باعث اشتغال هزاران نفر “غیر تورک” شده است. آیا این شخصیت مثبتی است که جامعه آزربایجان به آن افتخار کنند؟!

دایی هیچ عملکرد، ویژگی و شخصیت مثبتی ندارد که جامعه آزربایجان و تورک‌ها به آن افتخار کنند. ما نمی توانیم رمانتیک به این قضیه نگاه کنیم!

دایی در اردبیل متولد شده و بعد رفته فوتبال بازی کرده است. تنها ویژگی وی متولد شدن در اردبیل است! متولد شدن در اردبیل شخصیت، ویژگی و عملکردی است که جامعه آزربایجان بتواند به آن افتخار کند؟!

ویژگی‌ها، شخصیت و عملکرد دایی را با سردار آزمون مقایسه کنید تا عمق فاجعه را درک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *