صفحه اصلی / آذربایجان / الهام علی‌یئو در اجلاس سازمان کشورهای تُرک: از ۴۰ میلیون ترک آذربایجان جنوبی حمایت خواهیم کرد

الهام علی‌یئو در اجلاس سازمان کشورهای تُرک: از ۴۰ میلیون ترک آذربایجان جنوبی حمایت خواهیم کرد

الهام علی‌یئو رئیس جمهور آذربایجان دقایقی پیش در اجلاس سازمان کشورهای تورک که در ازبکستان در حال برگزاری است در اظهاراتی تاریخی اعلام کرد که دولت آذربایجان از حقوق ۴۰ میلیون تورک آذربایجان جنوبی دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: «جهان تورک یک خانواده بزرگ است. پس از این هم، با درنظر گرفتن منافع ملی، باید حمایت و اتحاد متقابلمان را نشان دهیم. در کنار روابط سیاسی، تجاری، حمل و نقل، انرژی، توریسم و… در زمینه های امنیت، صنایع دفاعی نیز باید همکاری مان را فعال کنیم.»

علی‌یئو افزود: «جهان تورک تنها به کشورهای مستقل تورک محدود نمی شود. جغرافیای جهان تورک بسیار گسترده تر است. وقت آن رسیده است که اعضای سازمان کشورهای تورک، به حقوق، امنیت و حفظ هویت ملی همتبارانمان که در خارج از جغرافیای کشورهای مستقل تورک زندگی می کنند دائما دقت نموده و به مقابله با آسیملیه شدن آنها توجه نماید.»

رئیس جمهور آذربایجان گفت: «جوانان جهان تورک در کشورهایی که زندگی می کنند باید در مدارس از حق تحصیل به زبان مادری شان برخوردار باشند. متاسفانه ۴۰ میلیون تورک آذربایجانی که در خارج از مرزهای جمهوری آذربایجان زندگی می کنند از این حقوقشان محروم هستند.»

او تاکید کرد: «حق تحصیل به زبان مادری همتبارانمان که در خارج از کشورهای تورک زندگی می کنند، باید همواره مورد توجه سازمان کشورهای تورک باشد و در این راستا باید اقدامات لازم صورت گیرد.»

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: «دولت آذربایجان به حقوق، آزادی و امنیت آذربایجانی هایی که در دیگر کشورها زندگی می کنند توجه ویژه ای دارد. دولت آذربایجان تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا آذربایجانی‌هایی که به دست سرنوشت از ما جدا شده‌اند، زبان آذربایجانی، سنت‌های آذربایجانی و فرهنگ آذربایجانی شان را حفظ کنند و به اصول آذربایجانی بودن وفادار بمانند و هرگز ارتباط شان را با سرزمین تاریخی خود قطع نکنند.»

الهام علی‌یئو، چندی پیش در دیدار با «بغداد امریف»، دبیرکل سازمان کشورهای تورک نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده بود.

اظهارات تاریخی الهام علی‌یئو در حالی بیان می شود که حکومت تورک ستیز ایران در روزهای گذشته با هدف تهدید آذربایجان، مانوری سه روزه در جنوب آراز برگزار کرد و همزمان وزیر خارجه ایران به ارمنستان سفر کرد و در دیدار با «آرارات میرزویان» همتای ارمنی خود گفت «ما هرگونه تغییر در کریدورهای تاریخی منطقه را تحمل نخواهد کرد و این خط قرمز تهران است. ما هرگونه تدابیر لازم برای جلوگیری از چنین نیاتی -اگر در منطقه وجود داشته باشد-  را به کار خواهیم گرفت. ما امنیت ارمنستان را مانند امنیت ایران می دانیم.»

در روزهای گذشته نیز رسانه ها و مقامات ایران هجمه های گسترده ای را بر علیه دولت آذربایجان به راه انداخته اند. به باور بسیاری، حکومت ایران در صدد است با تنش آفرینی با آذربایجان، افکار عمومی را از اعتراضات گسترده ضدحکومتی که دو ماه است ایران را فراگرفته منحرف نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *