صفحه اصلی / جهان ترک / تصویب آموزش کتاب‌های درسی مشترک بین تورکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان

تصویب آموزش کتاب‌های درسی مشترک بین تورکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان

کشورهای عضو آکادمی بین المللی تورک شامل؛ تورکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان، آموزش کتاب‌های درسی مشترک را تصویب کردند.

کشورهای عضو آکادمی بین المللی تورک شامل؛ تورکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان، پروتکلی را در خصوص گنجاندن کتاب‌های درسی مشترک مانند «تاریخ مشترک تورک»، «ادبیات مشترک تورک» و «جغرافیای مشترک تورک» در برنامه درسی دوره متوسطه کشورهایشان امضا کردند.

در چارچوب پروتکل مذکور، برنامه‌ها و متون کتاب‌های درسی مشترک به تصویب وزارتخانه‌های آموزش و پرورش کشورها رسید و طرفین توافق کردند که فعالیت‌های مختلفی برای انتشار این دروس در بین دانش‌آموزان برگزار کنند.

در این نشست موضوعاتی مانند افزایش برنامه‌های تبادل دانشجو بین دولت‌های تورک، هماهنگی و همکاری‌های آموزشی و علمی از یک مرکز واحد و تصویب برنامه اقدام آکادمی برای سال ۲۰۲۲ نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دارخان قدرعلی، رئیس آکادمی بین المللی تورک در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: کتاب‌های درسی مشترک که سال‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت مورد تایید همه کشورها بوده، رسما پذیرفته شده‌اند.

وی گفت: کار بر روی کتاب درسی تاریخ مشترک در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. برنامه درسی آموزش ملی هر کشور متفاوت است. جلسات زیادی در این باره برگزار شده است. ما این کتاب‌های درسی را تحت نظارت وزارت آموزش ملی تورکیه در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ مه در استانبول مورد بحث و بررسی قرار دادیم و برای تأیید همه طرف‌ها ارائه کردیم.

او با اشاره به اینکه متخصصان آکادمی و کشورهای عضو تلاش زیادی در تهیه این کتاب‌های درسی داشته‌اند، افزود: از این پس این کتاب‌ها در برنامه درسی گنجانده می‌شوند. طرفین به توسعه بیشتر آنها کمک خواهند کرد و برای معرفی کتاب‌ها و متمایز ساختن این دروس در بین دانش آموزان مطالعاتی انجام خواهد شد.

پنجمین شورای علمی آکادمی بین المللی تورک در نورسلطان، پایتخت قزاقستان تشکیل شد.

این نشست به ریاست دارخان قدرعلی، رئیس این آکادمی و با حضور آشات آیماگانبتوف وزیر آموزش و پرورش قزاقستان، سیاسات نوربک وزیر علوم و آموزش عالی قزاقستان، امین امرالله‌اف وزیر آموزش آذربایجان، آلمازبک بیسن علی‌اف وزیر آموزش و پرورش قرقیزستان، عبدالمطلب چتین مشاور آموزش تورکیه در نورسلطان و همچنین سفرای کشورهای عضو و ناظر برگزار شد.

آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *