صفحه اصلی / ایران / اسدالله مردانی رحیمی نویسنده و فعال سرشناس ترک قشقایی درگذشت

اسدالله مردانی رحیمی نویسنده و فعال سرشناس ترک قشقایی درگذشت

اسدالله مردانی رحیمی قاشقایی، زبان‌شناس و فرهنگ نویس مشهور قاشقایی، استاد بزرگ زبان و ادبیات تورکی، بنیانگذاز حرکت ملی قاشقایی‌ها و پدر تورکی قاشقایی، سحرگاه روز شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ در سن ٧۰ سالگی، درگذشت.

به نوشته بایداق نیوز، اسدالله مردانی در بین تورکان قاشقایی ، به پدر معنوی ملت قاشقایی، «ائل آتاسی» ، بنیانگذار حرکت ملی قاشقایی و استاد بین المللی زبان و ادبیات تورکی شناخته می شود.

اسدالله مردانی رحیمی در یک خانواده از طایفه رحیمی ایل قشقایی استان فارس به دنیا آمده و دوران کودکی را در ایل و تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌خانه و دبستانهای دولتی عشایری گذراند. وی دوره متوسطه را در شهر شیراز به پایان رساند و پس از گذراندن دوره دانشسرای عشایری به عنوان معلم در میان ایلات و روستاهای جنوب ایران به تدریس پرداخت.

استاد مردانی مولف چندین کتاب و لغتنامه به زبان تورکی است. او که یک مبارز همیشگی در میدان علم و دانش بود، همچنین بواسطه بینش عمیق سیاسی‌اش طی عمر پر برکتش نسلی هوشیار و هویت دوست از جوانان قاشقایی را تربیت نمود تا نام قاشقایی هیچگاه از صحنه تاریخ محو نگردد.

او از نزدیک در جریان حرکات تشکیلاتی جوانان قاشقایی جهت دفاع از کیان فرهنگی وتاریخی ملت خویش قرار داشت و به واسطه راهنمایی‌های وی بود که حرکت ملی قاشقایی شکل گرفت.

جمله ای که او همیشه در جمع جوانان هویت دوست بر زبان می راند: «تۆرکچۆلۆک بیر سئل کیمین آخیب گلیر! سیز قایقیلانمایینگ! آرخامیزدا بیر دریاه وار!»، « ملی گرایی تورکی همچون سیل در جریان است، شما نگران نباشید، پشت سر ما دریایی بزرگ وجود دارد»

او مطمئن بود که قاشقایی بار دیگر به شکوه باستانی‌اش باز خواهد گشت!

• قاشقایی سؤزلوگو، فرهنگ لغت تورکی قشقایی

• زبان تورکی و شیوه نگارش آن

• خود آموز زبان تورکی قشقایی و مبانی دستور آن

• آتالار سؤزو (ضرب المثلهای تورکی قشـقایی)

• آساناکلار(بایاتی های تورکی قشقایی)

• فرهنگ نام‌های اصیل شاخه‌ تورکی قشقایی، همراه با اسامی ترکی امروزه و قدیمی

تنها بخشی از آثار این زبانشناس مشهور تورک قاشقایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *