صفحه اصلی / جهان / پوتین فرمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر کرد

پوتین فرمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بامداد پنج‌شنبه ۵ اسفند فرمان عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس اوکراین را صادر کرد.

این رخداد ساعاتی پس از درخواست استقلال طلبان شرق اوکراین از روسیه برای کمک نظامی از مسکو به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، آقای پوتین در نطقی برای ملت روسیه گفت که درگیری نظامی بین نیروهای روسی و اوکراینی «اجتناب‌ناپذیر» است و فقط مسئله زمان آن مطرح است.

وی ادعا کرد که «اقدامات روسیه دفاع از خود در برابر تهدیدات و برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر است» و سپس از سربازان ارتش اوکراین خواست که اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.

رئیس جمهوری روسیه گفت که می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و به گفته او، «نازی‌زدایی» کند.

آقای پوتین هشدار داد که هر گونه تلاش کشورهای خارجی برای مداخله در برابر اقدامات روسیه «تبعاتی خواهد داشت که آنها تا به حال ندیده‌اند».

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال صدور فرمان ولادیمیر پوتین، چندین صدای انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین، و خارکیف شنیده شده است.

رسانه‌های اوکراینی به نقل از مقامات وزارت کشور اوکراین گزارش داده‌اند که مراکز فرماندهی نظامی این کشور در شهرهای کی‌یف و خارکیف هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

خبرگزاری اینترفکس اوکراین نیز گزارش داد که نیروهای روسیه وارد بنادر جنوبی اودسا و ماریوپول اوکراین شده‌اند.

همین رسانه در گزارشی دیگر نوشت که شورشیان شرق اوکراین با حمایت روسیه حمله به شهری در نزدیکی لوهانسک را که در اختیار نیروهای اوکراینی است شروع کرده‌اند.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای واکنش جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، را بازتاب داده که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و آن را «غیرموجه» دانسته است.

آقای بایدن گفت که پوتین یک جنگ از پیش طراحی‌شده‌ را به راه انداخته که به تلفات فاجعه‌بار و رنج انسان‌ها منجر می‌شود.

وی افزود که پنج‌شنبه صبح با رهبران کشورهای گروه هفت دیدار می‌کند و پس از آن برای مردم آمریکا نطقی خواهد کرد که در آن اعلام می‌‌کند ایالات متحده و متحدان آن دست به چه اقداماتی در واکنش به روسیه خواهند زد و چه تبعاتی را برای مسکو رقم می‌زنند.

ساعاتی پس از اعلام فرمان پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین، بهای نفت در بازارهای جهانی از مرز ۱۰۰ دلار برای هر بشکه گذشت. همچنین عمده بازارهای مالی دنیا در ساعات پس از اعلام خبر مداخله نظامی روسیه در اوکراین، ریزش کردند.
جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گفتگو درباره بحران اوکراین در نیویورک آغاز شد.

روسیه در حال حاضر رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر به مجمع عمومی سازمان ملل گفت جهان با لحظه خطر روبروست.

آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری شد و گفت زمان خویشتن‌داری و کاهش تنش است. جایی برای صدور بیانیه و اقداماتی که این شرایط خطرناک را به عمق پرتگاه ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *