صفحه اصلی / جهان / احتمال قرار گرفتن اخوان المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا

احتمال قرار گرفتن اخوان المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا

ساره سندرز سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای قرار دادن گروه اخوان المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی اقدام کرده است؛ مساله‌ای که می‌تواند قدیمی‌ترین گروه اسلامگرا در مصر و شماری دیگر از کشورها را در معرض تحریم قرار دهد.

ساره سندرز در ایمیلی برای رسانه‌ها نوشت: «رئیس‌جمهوری با تیم امنیت ملی‌اش و برخی رهبران در منطقه که با او در نگرانی مشترک هستند، مشورت کرده و این اقدام روند تشریفات داخلی خود را طی می‌کند».

شایان ذکر است پیشتر هم برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که ترامپ به سمت قرار دادن اخوان المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی حرکت می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز هم گزارش داده که کاخ سفید اوایل آوریل به مسئولان در بخش امنیت ملی و دیپلمات‌هات‌ها دستور داده تا راهی برای تحریم گروه اخوان المسلمین پس از سفر عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر به آمریکا بیابند. دیداری که سه هفته پیش، ۲۰ فروردین، در پشت درهای بسته برگزار شد و اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده است.

چنین تصمیمی می‌تواند به اعمال تحریم‌هلای شدیدی علیه گروه اخوان المسلمین بیانجامد.

به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ قرار دادن اخوان المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی را اقدامی منطقی می‌داند و از دولتش خواست این گام را تکمیل کند.

این گزارش افزود که جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا از این تصمیم ترامپ حمایت می‌کنند.

لازم به ذکر است٬ محمد مرسی، از رهبران اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۲، پس از سقوط حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک، در یک انتخاب سراسری، که بسیاری از ناظران آن را قابل قبول قلمداد کردند، در مصر به قدرت رسید؛ اما در نهایت حکومت او در جریان کودتای تابستان سال ۲۰۱۳ ارتش مصر سرنگون شد. اخوان المسلمین از سال ۲۰۱۳ در مصر به عنوان گروه «تروریستی» شناخته می‌شود. این گروه در ۱۹۲۸ در مصر پایه‌ریزی شده است.

اخوان‌ المسلمین از قدرت و شبکه مالی قابل ملاحظه‌‌ای نیز برخوردار است. این گروه از قدیمی‌ترین و پرنفوذترین گروه‌های اسلامی است که نه تنها پیروان پرشماری در جامعه مصر و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه دارد؛ بلکه در میان رهبران و مقام‌های سیاسی-دولتی برخی از کشورها از جمله تونس، اردن، قطر و چند کشور دیگر هم نفوذ داد..انتظار می‌رود در صورت اعمال تحریم‌های ایالات متحده، پیامدهای اقتصادی و تبعا واکنش‌های سیاسی نسبت به این اقدام گسترده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *