صفحه اصلی / ایران / نخست‌وزیر بریتانیا: زمان برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران رو به پایان است

نخست‌وزیر بریتانیا: زمان برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران رو به پایان است

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود نسبت به از دست رفتن زمان برای رسیدن به توافق احیای برجام هشدار داد.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ اعلام کرد بوریس جانسون به نفتالی بنت گفته که بریتانیا خواهان احیای «کامل» برجام است و برای نیل به آن، ایران باید با حسن نیت عمل کند.

او گفته که درهای دیپلماسی باز است اما زمان برای رسیدن به یک توافق در حال سپری شدن است.

آمریکا و دیگر شرکای اروپایی برجام نیز پیشتر هشدار داده بودند که تا ابد نمی‌توانند مذاکره را ادامه دهند و باید توافق طی چند هفته حاصل شود؛ موضوعی که ایران آن را رد کرده و گفته است هیچ «ضرب‌الاجلی» را قبول نمی‌کند.

در این میان، وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار گزارشی در سایت خود گفته است که یک دیپلمات ارشد این کشور برای بررسی راه‌های آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول، راهی وین شده تا با اعضای برجام دیدار کند.

بر اساس این گزارش، چویی جونگ-کون، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، از روز سه‌شنبه به مدت پنج روز در وین خواهد ماند و با تیم‌های مذاکره‌کننده دیدار خواهد کرد.

حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، از محل فروش نفت به کره جنوبی، چند سال است که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های سئول مسدود شده و آزادی آن‌ها نیازمند اجازه ایالات متحده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که همه دیپلمات‌های حاضر در وین اظهار امیدواری کرده‌اند که تا آخر ماه جاری یا اوایل ماه آینده میلادی توافق احیای برجام حاصل شود، اما هنوز «اختلافات عمیق در مسائل دشوار» باقی مانده است.

دیپلمات‌های غربی در عین حال ابراز نگرانی کرده‌اند که روند مذاکرات «بسیار کند» است و توافق باید در چند هفته حاصل شود، نه چند ماه.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون برجام، روز سه‌شنبه با انتشار توئیت‌هایی از دیدارش با علی باقری کنی، نماینده ایران در مذاکرات، و انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام خبر داد و اعلام کرد این دیدارها برای بررسی حل اختلاف باقی‌مانده در مذاکرات بوده است.

اولیانوف روز هشتم دی‌ در نشریه فارین‌پالیسی نوشت روسیه و چین ایران را وادار کرده‌اند که برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد و گفت‌وگوهای وین بر اساس پیش‌نویسی که در شش دور مذاکره با دولت روحانی به دست آمده بود، شروع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *