صفحه اصلی / ایران / فرمانده سنتکام: افزایش تهدیدهای ایران در افغانستان نگران‌کننده است

فرمانده سنتکام: افزایش تهدیدهای ایران در افغانستان نگران‌کننده است

فرانک مک‌کنزی، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه می‌گوید ایران فعالیت‌های شرورانه خود در افغانستان را شدت بخشیده که این موضوع تهدیدی برای نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در این کشور است.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) که هفته جاری سفر اعلام‌نشده‌ای به افغانستان داشت، دیروز جمعه ۱۱ بهمن‌ماه اعلام کرد وی «در مداخلات بدخواهانه ایران در این کشور روند نگران‌کننده‌ای» می‌بیند.

به‌گفته وی ایران همواره در افغانستان «تا حدی آزار و تهدید داشته، اما به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با توسل به نیروهای نیابتی خود به دنبال فرصتی برای ضربه به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در این کشور است و این موضوع ما را بسیار نگران کرده است.»

اظهار نگرانی این فرمانده ارشد آمریکایی از تهدیدهای ایران در افغانستان در حالی است که اخیراً قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران با حملات پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد و در پی آن ایران دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را مورد حمله موشکی قرار داد. در این حمله کسی کشته نشد، اما گزارش‌ها حاکی است برخی نیروهای آمریکایی دچار ضربه مغزی محدودی شده و برای معالجه به خارج عراق فرستاده شدند.

آسوشیتدپرس با پوشش اظهارات دریادار مک‌کنزی گزارش داده که ایران به شبه‌نظامیان افغانستان کمک مالی و تجهیزاتی می‌کند. هم‌اکنون هزاران افغانی در قالب لشکر «فاطمیون» و تحت کنترل سپاه قدس پاسداران جمهوری اسلامی در سوریه مشغول جنگ هستند و در حالی که بشار اسد آخرین پایگاه‌های شورشیان را نیز تحت کنترل درمی‌آورد، انتظار می‌رود هزاران شبه‌نظامی افغانی تحت کنترل ایران به کشور خود بازگردند.

این گزارش همچنین می‌گوید مقامات افغانستان از سازماندهی و حمایت شبه‌نظامیان شیعه افغانی توسط سپاه پاسداران نگران هستند و آن را تهدیدی به دولت، ارتش و مردم کشور قلمداد می‌کنند.

آقای مک‌کنزی روز جمعه بعد از سفری سه‌روزه به افغانستان این کشور را ترک کرد، اما پیش از ترک کشور به خبرنگاران گفت ائتلاف بین‌المللی در حال کار با دولت کابل برای نظارت بر وضعیت کشور و جلوگیری از وقوع مشکلات است.

نیروهای آمریکایی همچنین نبرد با طالبان را شدت بخشیده و دولت واشینگتن ماه‌هاست که برای رسیدن به توافق صلحی با طالبان در حال مذاکره است.

در حالی که زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در مذاکرات با طالبان در قطر در حال مذاکره برای صلح است، تقریباً روزی نیست که این گروه شورشی حمله‌ای در افغانستان ترتیب ندهند.

آقای مک‌کنزی گفته است ائتلاف بین‌المللی (ناتو) در حال فشار به طالبان است تا به میز مذاکره برگشته و برای صلح توافق کنند: اگر آنها بازنگردند، از طرف ائتلاف مورد حملات بیشتر و قوی‌تری قرار خواهند گرفت.

وی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ در خود افغانستان در قالب نیروهای ائتلاف حضور داشت، می‌گوید آن سال‌ها امکان رسیدن به توافق صلح با طالبان وجود نداشت، اما اکنون این امکان وجود دارد. وی گفت که جنگ با طالبان برای همیشه نمی‌تواند دوام داشته باشد و باید به توافق صلح رسید.

وی همچنین دربارهٔ سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد کاهش نظامیان این کشور در افغانستان به ۸۶۰۰ نیرو گفته است که هنوز دستوری به وی ابلاغ نشده‌است.

یکی از شرایط طالبان برای صلح، خروج کامل نیروهای نظامی خارجی از افغانستان است.

این فرمانده ارشد آمریکایی گفته‌است که هم‌اکنون ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان پیشرفت کرده و قادر به تأمین امنیت کشورشان هستند.

شهریورماه امسال خبرگزاری‌های ایران از سفر هیئت طالبان به تهران خبر دادند. گروه تروریستی طالبان سال گذشته نیز هیئتی را به تهران اعزام کرد که با گروهی از دیپلمات‌های ایرانی به ریاست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفت‌وگو کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *