صفحه اصلی / ایران / زندانی کُرد فراری از سوی اقلیم کردستان تحویل ایران و اعدام شد

زندانی کُرد فراری از سوی اقلیم کردستان تحویل ایران و اعدام شد

مصطفی سلیمی زندانی کُرد کە به مدت ۱۷ سال بدون مرخصی در زندان سقز بود، بامداد روز شنبە ۱۱ آوریل در زندان سقز اعدام شد.

مصطفی سلیمی پیمانکار شرکت گاز، آوریل ۲۰۰۳ بازداشت و با اتهام «محاربه» از طریق درگیری با نیروی انتظامی، بە اتهام «سرقت مسلحانه و عضویت در حزب دموکرات کردستان» توسط قاضی علیرضا گودینی محاکمه و به اعدام محکوم شد.

او اهل روستای «ایلو» منطقه «تیلکو» از توابع شهرستان «سقز» بود که در سال ۲۰۰۱ به عضویت حزب دموکرات کردستان ایران درآمد . نیروهای امنیتی در سال ۲۰۰۳ اقدام به بازداشت وی کرده و پس از انتقال به اداره‌های اطلاعات و دادگاه‌های سنندج و سقز، به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق محاربه به اعدام محکوم شد.

شایان ذکر است کە سلیمی در جریان شورش زندان سقز در روز ۲۷ مارس ۲۰۲۰ همراه با ۷۰ زندانی دیگر از زندان سقز فرار کرد و توانست خود را بە «پنجوین» در کردستان عراق برساند ولی پس از ۱۰ روز از فرار، هجدهم فروردین ماه از جانب نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق وابستە بە اتحادیە میهنی بە نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران تحویل دادە شد.

مصطفی سلیمی یک روز قبل از اعدام و در دیدار با پسرش گفته: «آقای سلیمی در این ملاقات وضعیت روحی مناسبی نداشته و در حالی که به شدت مضطرب و نگران بوده به پسرش گفته، پس از فرار از زندان موفق به خروج از ایران شده است، اما توسط نیروهای آسایش حکومت اقلیم کردستان در حوالی شهر پنجوین استان سلیمانیه عراق بازداشت و به دولت ایران تحویل داده شده است».

اخیرا پس از افزایش مطالبات برای آزادی و درخواست‌ها برای آزادی مشروط یا مرخصی از طرف زندانیان فشارها و تهدیدها علیه زندانیان و مخصوصا زندانیان سیاسی ایران بیشتر شده، و مسئولان زندان محدودیت‌های بیشتری را علیه زندانیان مانند محدودیت ملاقات و تماس تلفنی و غیره اعمال کرده‌اند.

روزهای گذشته ایران شاهد چندین اعتصاب و شورش در زندان‌های شهرهای مختلف از جمله اهواز، تبریز، مهاباد، الوند، سقز، خرم‌آباد، الیگودرز بود و در این شورش‌های تعدادی از زندانیان توانستند از زندان فرار کنند. دهها زندانی نیز توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *