صفحه اصلی / ایران / خبرگزاری رویترز: در اعتراض‌های آبان‌ماه ایران ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند

خبرگزاری رویترز: در اعتراض‌های آبان‌ماه ایران ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند

 خبرگزاری رویترز به نقل از چهار مقام رسمی حکومتایران گزارش داد که در اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه (۲ دی) در یک گزارش اختصاصی نوشت که آیت الله علی خامنه‌ای که چند روز پس از آغاز اعتراضات آبان «بی‌قرار شده بود» با جمع کردن مقامات ارشد امنیتی و دولتی خود، دستور داد: هر کاری که لازم است برای متوقف کردن آن انجام دهید.

گزارش رویترز با استناد به «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» علی خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» تهیه شده است.

طبق گزارش، این کشتار پس از فرمان خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

رویترز در گزارش ویژه خود درباره ناآرامی‌های آبان‌ماه می‌نویسد: پس از چندین روز اعتراضات گسترده در ماه گذشته، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با چهره‌ای نگران و نابردبار خود را در انظار نشان داد. او کارکنان ارشد امور امنیتی و دولت را گرد خود جمع کرد و فرمانی با این مضمون صادر کرد “هر کاری می‌توانید انجام دهید تا جلوی آنها را بگیرید”.

رویترز می‌نویسد که سه منبع موثق درون محفل رهبر جمهوری اسلامی، صحت این فرمان علی خامنه‌ای را تأیید کرده‌اند. یک فرد چهارم که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی است، نیز تأیید کرده است که چنین فرمانی صادر شده است.

تاکنون چندین مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی تأیید کرده‌اند که در میان قربانیان ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و نیز وابستگان نیروهای امنیتی و پلیس دیده می‌شوند.

رقم ۱۵۰۰ قربانی بسیار بالاتر از ارقامی است که گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی و مقامات آمریکا ارائه داده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود از دستکم ۳۰۴ کشته سخن گفته است.

آماری که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، متکی است بر اطلاعاتی که از نهادهای مختلفی چون نیروهای امنیتی، غسالخانه‌ها و سردخانه‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی‌های قانونی جمع‌آوری شده است.

پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود:‌ « «تنها در شهر ماهشهر، شاهدان و مقام‌های امدادگر، از کشته‌شدن ۴۰ تا ۱۰۰ نفر به‌دست به نیروهای سپاه، خبر داده‌اند، که بسیاری از آن‌ها جوان بودند».

طبق گزارش رویترز، در شامگاه ۲۶ آبان علی خامنه‌ای مسئولان ارشد امنیتی و دولتی و نیز رئیس‌جمهوری و اعضای دولت را به خانه خود فراخوانده است.

در این جلسه که رویترز از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی محتوای آن را تأیید کرده است، علی خامنه‌ای از نوع برخورد مسئولان با معترضان انتقاد کرده و از سوزاندن تصاویر خود و عکس‌ها و نمادهای روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی به دست مردم خشمگین بوده است.

به گفته یک منبع موثق، علی خامنه‌ای سپس گفته است: جمهوری اسلامی در خطر است. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا به این غائله پایان داده شود. شماها این اختیار را از سوی من دارید.

خامنه‌ای خطاب به مقام‌ها و کارگزارانی که در دفتر او جمع بودند گفته است، در صورتی که در اسرع وقت به اعتراضات خاتمه داده نشود، او آنها را مسئول پیامدهای آن خواهد دانست. جمعی که در بیت خامنه‌ای حضور داشتند به اتفاق معتقد بوده‌اند که تظاهرکنندگان به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی هستند.

بنا به اظهارات یک منبع حکومتی: دشمنان قصد سرنگونی جمهوری اسلامی را داشتند و بنابراین یک واکنش فوری ضروری بوده است.

یک مقام رسمی چهارم که در جریان جلسه ۲۶ آبان بوده است، می‌افزاید که خامنه‌ای به وضوح تأکید کرده که این تظاهرات‌ها، یک واکنش قاطع را ضروری ساخته است.

این مقام رسمی با استناد به اظهارات علی خامنه‌ای گفته است: امام [خامنه‌ای] ما فقط در برابر خداوند پاسخگوست. او مسئول امور انسان‌ها و انقلاب است. او قاطعانه گفته است که این اغتشاش‌گران را باید سرکوب کرد.

رویترز به نقل از سه منبع موثق حکومتی خود می‌نویسد، در پی سرکوب خونین اعتراضات، مسئولان امنیتی وزارت اطلاعات و وزارت کشور خامنه‌ای را در جریان شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان قرار می‌دهند.

سه منبع رویترز می‌گویند، خامنه‌ای از خشم کارگران و طبقه ضعیف جامعه در شهرهای کوچک به شدت نگران بوده است؛ لایه‌های اجتماعی با درآمدی بسیار اندک که زمانی ستون و پشتیبان جمهوری اسلامی بودند.

یک مقام محلی شهر کرج گفته است که “دستورات از تهران آمده بود”. این فرد که نمی‌خواسته نامش فاش شود می‌گوید، دستور دادند: حتا اگر شده به سوی مردم شلیک کنید، آنها را باید به خانه‌هایشان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *