صفحه اصلی / ایران / تولید ۷۰۰ نوع مواد مخدر در ایران/ نیمی از طلاق‌ها به‌دلیل اعتیاد است

تولید ۷۰۰ نوع مواد مخدر در ایران/ نیمی از طلاق‌ها به‌دلیل اعتیاد است

یک جامعه‌شناس با اشاره به تولید و عرضه بیش از ۷۰۰ نوع ماده مخدر در کشور گفت: تشکیل کارگروه‌های رسیدگی به موضوع اعتیاد در مناطق آلوده ضروری است.

حسین اصغری در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه تأثیرگذارترین عامل در حل معضل اعتیاد عنوان کرد و گفت: با اینکه در حوزه اعتیاد و رسیدگی به وضعیت معتادان اقدامات مناسبی و مفیدی صورت گرفته است، اما نهادهای متولی در امر مواد مخدر و اعتیاد همواره بعد از معتاد شدن افراد، به فکر آنها می‌افتند و اقدامات سم‌زدایی، نگهداری و درمان آنها را انجام می‌دهند. این درحالی است که اگر اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی به‌طور مداوم در جامعه اجرا شود، قطعاً آمار معتادان در کشور کاهش پیدا خواهد کرد و حداقل این‌گونه خواهد بود که معتاد جدیدی به جمعیت معتادان کشور اضافه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه ملی می‌توانند در بحث آگاه‌سازی مردم از مضرات مصرف مواد مخدر فعالیت کنند تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل نبود آگاهی کافی نوجوانان و جوانان از مضرات مصرف مواد مخدر، امروزه با اینکه مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌کنند که ورود ماده مخدر گل به مدارس متوقف شده، اما همچنان شاهد مصرف این ماده مخدر بین دانش‌آموزان هستیم.

این جامعه‌شناس افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، امروزه ۷۰۰ نوع ماده مخدر در ایران تولید و عرضه می‌شود که هر کدام از مواد مخدر خطرات ناگواری برای افراد دارد. قطعاً اقدامات مقابله‌ای پلیس با واردکنندگان و تولیدکنندگان مواد مخدر الزامی است اما مسئولان باید با تشکیل کارگروه‌های ویژه در مناطق آلوده و حاشیه‌ای شهر، توجه بیشتری به حل معضل اعتیاد کنند و در نقاط حاشیه‌ای شهر افراد با فرهنگ‌های مختلف زندگی می‌کنند و این افراد به‌دلیل شرایط اقتصادی نامناسب به مصرف مواد مخدر کشیده می‌شوند و عرضه‌کنندگان کلان مواد مخدر نیز بیشتر از این افراد برای توزیع مواد استفاده می‌کنند لذا اقدامات فرهنگی در حوزه اعتیاد در این مناطق امری ضروری است.

اصغری اظهار کرد: حل معضل اعتیاد، جلوی بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی را می‌گیرد و در حال حاضر ۷۰ درصد معتادان در سرقت‌های رخ داده در شهر شریک هستند و این افراد برای تأمین هزینه خرید مواد مخدر دست به هر کاری می‌زنند. از طرفی ۵۰ درصد طلاق‌های رخ داده در کشور به‌دلیل اعتیاد رخ می‌دهد لذا مسئولان اگر معضل اعتیاد را حل کنند، جلوی آسیب‌های دیگری که در جامعه رخ می‌دهد را نیز گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *