صفحه اصلی / ایران / تائید حکم اعدام دو فعال عرب الاحوازی در دیوان عالی ایران

تائید حکم اعدام دو فعال عرب الاحوازی در دیوان عالی ایران

دیوان عالی ایران حکم اعدام «قاسم بیت عبدالله» و «عبدالله کرملاچعب» از فعالین عرب الاحوازی(اهوازی) را تایید کرد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع مطلع نوشت قاسم بیت عبدالله (عبداللهی) و عبدالله کرملاچعب (عبداللهی) به اتهامات «محاربه از طریق تشکیل گروه تروریستی با هدف بر هم زدن امنیت داخلی کشور، ارتکاب قتل عمدی، تهیه سلاح جنگی و هدایت گروه تروریستی» به اعدام محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، سه متهم دیگر این پرونده به اتهامات «معاونت در محاربه، مشارکت در تشکیل گروه تروریستی تکفیری بر علیه امنیت کشور و پشتیبانی از گروه تروریستی» به حبس طولانی مدت (۳۰ سال) در تبعید محکوم شدند.

قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب از اهالی منطقه شوش، در سال ۹۴ بازداشت و دو سال بعد به اتهام «محاربه و ارتباط با گروه‌های خارج کشور و تبلیغ علیه نظام» مورد محاکمه قرار گرفته و به اعدام محکوم شدند.

این حکم پس از تایید در دادگاه تجدید نظر و اعتراض متهمان به دیوان عالی کشور رفت و به دلیل «عدم وجود ادله اثبات جرم اتهام انتسابی و تناقضات موجود در تحقیقات مراجع انتظامی، اداره اطلاعات و دادسرا»، پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده بود. اما در نهایت پس از چهار سال حکم دادگاه بدوی به تایید دیوان عالی کشور رسید.

این دو فعال عرب سنی، اتهامات را بی‌اساس دانسته و آن را پرونده‌سازی دستگاه امنیتی برای آنان به دلیل فعالیت های مذهبی خود دانسته‌اند. آنها در حضور رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز آثار ضرب و شتم و شکنجه را به وی نشان داده و مدعی شده‌اند که اعترافات در پی شکنجه از آنها گرفته شده، اما این ادعا از سوی قاضی پذیرفته نشده است.

این افراد در فروردین‌ماه ۹۸ از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان منتقل شده اند. خانواده این زندانیان از زمان انتقال به دلیل ممنوع الملاقات و محرومیت از تماس، از دلیل این اقدام و سرنوشت این افراد اطلاعی نداشته و در بی خبری بسر می برند.

عفو بین الملل پیشتر در رابطه با اعدام قریب الوقوع این دو فعال عرب ابراز نگرانی کرده بود.

عرب ها از بزرگترین گروههای ائتنیکی ایران هستند. بزرگترین ذخایر نفتی و گازی کشور در الاحواز(خوزستان) قرار دارد که موطن عرب هاست اما در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، عرب های این منطقه در فقر و محرومیت شدید بسر می برند و از ابتدایی ترین امکانات نیز بی بهره اند.

علاوه بر تبعیض های سیاسی-اقتصادی، در ایران عرب ها نیز مانند ترک ها به شکل سیستماتیک مورد تحقیر و توهین های نژادپرستانه قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *