صفحه اصلی / ایران / امام جمعه زاهدان: کشور به یک چرخش سیاسی در سیاست خارجی نیاز دارد

امام جمعه زاهدان: کشور به یک چرخش سیاسی در سیاست خارجی نیاز دارد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام‌جمعه بلوچ و اهل‌سنت زاهدان ضمن انتقاد از سیاست های حکومت ایران در قبال سنی ها بر لزوم چرخش در سیاست‌ خارجی این کشور تاکید کرد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ایران گفت: «اوضاع و شرایط کنونی جهان می‌طلبد که ما در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنیم. کشور به یک چرخش سیاسی در سیاست خارجی نیاز دارد».

به گزارش گاماج به نقل از وبسایت «سنی‌آنلاین»، او در ادامه بحران‌های داخلی و خارجی ایران را “بی‌سابقه” توصیف و تاکید کرد:

«باید هوشمندانه رفتار کنیم و سیاست‌هایی را که جواب نداده‌اند یا خطراتی در پی دارند، تغییر دهیم و یا آنها را تعدیل کنیم. حمایت نظامی از هیچ دولت خارجی و یا حرکت و حزب سیاسی یا مذهبی به صلاح هیچ کشوری نیست و به منافع ملی ضربه می‌زند.

هیچ کشوری خارج از مسائل سیاسی و دیپلماسی نباید به افراد، نهادها و ارگان‌ها اجازۀ فعالیت نظامی در کشوری دیگر را بدهد، زیرا این بر خلاف مصالح ملی آن کشور است و به اعتبار و وجهۀ اجتماعی‌اش ضربه می‌زند».

-بحران‌های داخلی ایران

مدیر دارالعلوم زاهدان همچنین به واکاوی بحران‌های داخلی در ایران پرداخته و گفت:

کمبود آزادی‌های سیاسی مشروع و قانونی؛ از قبیل آزادی بیان و قلم و احزاب و تشکل‌ها و عدم تحمل انتقادهای سازنده و آزادی‌های مشروع از مهمترین موارد بحران‌های داخلی هستند.

تأمین آزادی‌های مشروع و قانونی، توجه به انتقادهای سازنده، رعایت حقوق اقلیت‌ها، توجه به خواسته‌های ملت و تنش‌زدایی خارجی می‌تواند ما را به ثبات سیاسی نزدیک کند».

-مشکلات سیاسی و اقتصادی ایران

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان منشأ مشکلات اقتصادی ایران را “سیاسی” دانست و تصریح کرد:

اگر کشور به ثبات سیاسی برسد ارزش پول کشور افزایش پیدا کرده و تورم کاهش می‌یابد. ما برای رشد اقتصادی نیاز به رقابت با کشورهای همجوار داریم و این رقابت زمانی امکان‌پذیر است که کشور ثبات سیاسی داشته باشد».

-ارزیابی دو جناح حاکم بر ایران

او دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا را در حل مشکلات ایران “ناموفق” دانست و اظهار داشت:

«تاریخ سیاسی گذشتۀ کشور بیانگر آن است که دو جناح سیاسی بزرگ اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نتوانسته‌اند برای حل مشکلات ملت ایران و برون‌رفت کشور از بحران‌های موجود کاری انجام بدهند. مردم هم از اصلاح‌طلبان و هم از اصول‌گرایان ناامید شده‌اند».

-اوضاع اهل‌سنت ایران

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به موضوع «تبعیض در حق جامعۀ اهل‌سنت» اشاره و اعلام کرد:

«علی‌رغم گذشت ۴۰ سال از عمر نظام جمهوری اسلامی در ایران اوضاع اهل‌سنت ایران خوب نیست و با انواع فشارها و تبعیض‌ها مواجه هستند. متاسفانه از شایستگان و توانمندان اهل‌سنت در نیروهای مسلح و مراکز قدرت کار گرفته نمی‌شود.

در رژیم گذشته اهل‌سنت در نیروهای مسلح در رتبه‌های بالا و ارشد نظامی حضور داشته‌اند، اما بعد از انقلاب اهل‌سنت در این بخش و سایر بخش‌های مدیریت‌های مرکزی و کلان کشور حضور نداشته‌اند. اهل‌سنت مصرّانه انتظار دارد از شایستگان و توانمندان اهل‌سنت کار گرفته شود.

اهل‌سنت در کلان‌شهرها و مناطقی که در اقلیت هستند در انجام عبادت و تعلیم فرزندان‌شان آزادی کافی ندارند، اجازۀ ساخت مسجد به آنها داده نمی‌شود و در بعضی جاها برای اقامۀ نماز در نمازخانه‌ها هم با محدودیت مواجه هستند.

اهل‌سنت از نبود مساجد در تهران گلایه دارند و می‌گویند مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان در تهران کلیسا و عبادتخانه دارند و ما از این بابت خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که تا این اندازه برای اقلیت‌های دینی آزادی وجود دارد، اما گلایه این است که چرا به اهل‌سنت اجازۀ ساخت مساجد داده نمی‌شود؟!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *