صفحه اصلی / آذربایجان / ‍ پیام صوتی «علیرضا فرشی» زندانی سیاسی آزربایجانی محبوس در زندان تهران

‍ پیام صوتی «علیرضا فرشی» زندانی سیاسی آزربایجانی محبوس در زندان تهران

علیرضا فرشی ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ همزمان با روز اول ماه محرم یک فایل صوتی به مناسبت آغاز ماه محرم از داخل زندان ارسال و عصر حاضر را با آن دوران مقایسه کرده است.

این فعال آزربایجانی محبوس در زندان که به جهت مطالبه‌گری حقوق زبانی و فرهنگی ملت آزربایجان، تاسیس کتابخانه‌های تورکی در روستاهای آزربایجان دستگیر، شکنجه و متحمل حبس طولانی مدت شده است.

علیرضا فرشی در حالی که دوران محکومیت 2 ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند که در پرونده ای دیگر توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به 4 سال و دو ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی ممنوعیت 2 ساله از عضویت در دستجات و گروههای سیاسی و 2 ماه کار اجباری در سازمان بازیافت زباله‌های تهران محکوم شده است. حکم صادره در شعبه 36 دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تایید شد.

آقای فرشی که اخیرا دچار افزایش قند خون، کم سویی و عفونت چشم چپ و کرختی دست راست شده، نیاز به جراحی پیوند قرنیه دارد. شرایط نامناسب زندان و عدم امکان تغذیه مناسب باعث افزایش قندخون و بروز بیماری دیابت در او شده است و تعلل مسئولین قضایی_امنیتی در ارائه خدمات درمانی و اعزام وی به مرخصی برای انجام معاینات تخصصی باعث نگرانی هرچه بیشتر مدافعان حقوق بشر و جامعه آذربایجانی گردیده و در آخرین مورد ۱۸ سازمان حقوق بشری روز ۲۵ تیر ۱۴۰۰ طی بیانیه مشترکی خواستار آزادی این فعال مطالبه گر حقوق زبانی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *