صفحه اصلی / آذربایجان / گفتگوی اختصاصی احمد اوبالی با پژوهشگر ارشد موسسه هادسن: تغییر حکومت ایران بدون حمایت اتنیک‌ها امکان پذیر نیست + ویدئو

گفتگوی اختصاصی احمد اوبالی با پژوهشگر ارشد موسسه هادسن: تغییر حکومت ایران بدون حمایت اتنیک‌ها امکان پذیر نیست + ویدئو

احمد اوبالی از موسسین تشکیلات گاماج و موسس تلویزیون آذربایجان‌ جنوبی «گوناز تی وی» در گفتگویی اختصاصی با «مایکل دوران»، پژوهشگر ارشد موسسه هادسن به تشریح وضعیت آشفته سیاسی-اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و خواسته ملل ساکن در ایران پرداخت.

محور اصلی این گفتگو جمهوری اسلامی، اوپوزیسیون فارس، و همچنین ملل غیرفارس است. مایکل دوران پژوهشگر آمریکا در مسائل خاورمیانه، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و همچنین معاون دیپلماسی در وزارت دفاع آمریکا در دولت جورج دبیلو بوش است.

مایکل دوران قبل از آغاز گفتگو با اشاره به فعالیت چندین ساله گوناز تی وی گفت: به نظرم کسی بهتر از شما نمی‌تواند تحلیل درستی از وضعیت ایران ارائه دهد، چراکه از طریق تلویزیون در ارتباط مداوم با مردم و اخبار ایران هستید.

آقای اوبالی در پاسخ به پرسش پژوهشگر ارشد موسسه هادسن مبنی بر اینکه آیا در میان اتنیک‌های ساکن در ایران، ترکان آذربایجانی در اکثریت هستند یا نه، گفت: اکثریت بافت جمعیتی ایران را ترکان آذربایجانی تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۲ وزیر امور خارجه وقت ایران در جریان سفر به ترکیه اعلام کرد بیش از ۴۰ درصد از شهروندان ایران متشکل از ترکان است. همچنین طبق آمار رسمی موجود، جمعیت ترکان آذربایجانی ساکن در ایران ۳۷.۵ درصد اما جمعیت اتنیک فارس ۳۵.۵ درصد عنوان می‌شود. واقعیت این است که ایران و کشورهای خاورمیانه متاسفانه آمار درستی از جمعیت اتنیکی ارائه نمی دهد، آنها برای استحکام بخشیدن به پایه های قدرت خود به ارائه آمار حداقلی از اتنیک ها بسته می کنند. جمعیت ترکان آذربایجانی بدون شک بیش از آن چیزی است که اعلام شود. حتی کشورهای غربی در برخی از موارد آمار حداقلی جمهوری اسلامی را در گزارش هایشان ذکر می کنند که صحیح نیست، حکومت ایران همیشه دروغ می گوید.

مایکل دوران دیدگاه آقای اوبالی به عنوان یک ترک از آذربایجان جنوبی درباره آذربایجان شمالی و ترکیه را جویا شد و گفت آیا آذربایجان شمالی را مانند یک “برادر” و ترکیه را مانند “پسرعمو” احساس می کند. اوبالی پاسخ داد: در واقع آذربایجان شمالی نیمه دیگر ما (آذربایجان جنوبی) است، آذربایجان ملتی است که به دو قسمت تقسیم شده، ماننده کره شمال و کره جنوبی و همچنین، آلمان غربی و آلمان شرقی در گذشته. ترکیه خیلی به ما نزدیک است، بله مانند پسر عمو، آذربایجان و ترکیه در واقع از ریشه یک ملت هستند و تغییرات در طول هزار سال گذشته و با قرار گرفتن در دو کشور مختلف عثمانی و ایران به وجود آمده است.

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفت آیا واقعیت دارد که آذربایجانی ها بعنوان گروه اکثریت در ایران خودمختاری ندارند و تهران به شخص شما به عنوان نماینده آذربایجانیان، اتهام جدایی طلبی می زند، موسس تلویزیون گوناز تی وی گفت: نماینده صحیح نیست، من عضو گروه کثیری از آذربایجانی هایی هستم که بدنبال تحقق حقوق انسانی، اقتصادی، اجتماعی و تاریخی خود هستند که در طول ۱۰۰ سال گذشته پایمال شده است. در مقابل حکومت ایران به عنوان یک گروه، مسئول از هم پاشیدن و تجزیه شدن ایران است و به این رویه کمک می کند. پیوستگی عرضی ایران در طول هزار سال گذشته در نتیجه فداکاری آذربایجانی ها و حکومت ترکان بر این سرزمین بوده است. ما برای دفاع از این سرزمین با روسیه و حتی ترکان عثمانی، پسر عموهایمان، جنگیدیم.

مایک دوران افزود که آیا شما به عنوان یک آذربایجانی خواهان تحقق حقوق ملی خود در ایران کنونی هستید و یا با کسب استقلال و درون مرزهایی دیگر. احمد اوبالی گفت: بهترین پاسخ ممکن به این سوال این است که تمامی گروه های اتنیکی در ایران از جمله فارس، عرب، بلوچ، کرد، آذربایجانی، ترکمن، لر و … دارای زبان، فرهنگ و حتی مذهب متفاوت هستند، همه ما در ایران متفاوت هستیم. بنابراین به نظر من بهترین راه این است که همه گروه های اتنیکی شرایط ۱۰۰٪ برابری داشته باشند. به عنوان مثال فارسی زبان رسمی است پس باید زبان اتنیک های دیگر نیز رسمی شود. زبان و فرهنگ دیگر اتنیک ها نباید غیررسمی باشد. مانند سوئیس، بلژیک، کانادا و … بخشی از کانادا انگلیسی زبان است و بخش دیگر فرانسوی، آنها برابرند، آنها به یکدیگر احترام می گذارند و این موضوع هیچگونه مشکلات زبان و اجتماعی برای جامعه کانادا به همراه نداشته است. مشکل در ایران این است که روشنفکران فارس و حکمرانان فارس در طول ۱۰۰ سال گذشته زبان فارسی را رسمی و زبان های دیگر را ممنوع کرده اند حتی در مدارس. من در هفت سالگی وقتی وارد مدرسه شدم زبان آن مدرسه کاملا فارسی بود بدون اینکه کلمه ای فارسی بدانم، در کلاس اول واقعا شوکه شدم نمی دانستم چه کار کنم.

پژوهشگر ارشد موسسه هادسن در ادامه گفت که فکر می کنید چند درصد از جمعیت ترکان آذربایجان جنوبی درخصوص احقاق حقوق انسانی خود با شما موافق باشند، احمد اوبالی تاکید داشت: پاسخ دقیق دادن به این سوال بسیار سخت است. اما اطمینان می دهم در طول ۴۲ سال گذشته خودآگاهی ملی در میان آذربایجانی ها بسیار افزایش یافته است، در میان فعالین حقوق بشر آذربایجان جنوبی اگر نگوییم ۱۰۰٪ نزدیک به ۹۰٪ درصد نسبت به آینده و خواسته خود، این خودآگاهی را دارند و خواهان احقاق هویت ملی خود هستند. دو روز قبل در یکی از برنامه های شبکه یک تلویزیون ایران، مجری برنامه اذعان داشت که فارسی زبانان در ایران در “اقلیت” هستند. مجری صداوسیما که خود ترک آذربایجانی است از یک ترک آذربایجانی که در برنامه مسابقه ای شرکت کرده بود، می خواهد که به زبان ترکی صحبت کند و از شرکت کننده نیز می خواهد یک آرزو برای همه بینندگان در خانه داشته باشد و آرزویش را به اقلیت فارس‌ زبان نیز ترجمه کند. این حادثه به یک موضوع جدی تبدیل شد و مجری را مجبور کردند تا عذر خواهی کند. حتی وزیر فرهنگ نیز خواهان برخورد قضائی با این مجری ترک شد.

مایک دوران در ادامه در خصوص زبان مورد استفاده در تلویزیون گوناز تی وی پرسید و گفت آیا برنامه های این تلویزیون تنها به زبان ترکی است و یا فارسی هم استفاده می شود، آقای اوبالی پاسخ داد: در واقع ما تنها تلویزیونی هستیم به زبان های مختلف برنامه اجرا می کنیم. زبان اصلی ما ترکی آذربایجانی و تمرکز اصلی ما روی آذربایجان است. علیرغم اینکه تماشاگران عمده ما از آذربایجان است اما در روز شنبه برنامه ای به زبان فارسی به نام دیالوگ داریم که در آن از اتنیک های مختلف دعوت می شود تا حول موضوعات مختلف با یکدیگر به گفتگو بپردازند. برنامه های تلویزیون گوناز تی وی به زبان ترکی، فارسی، ترکمن، عربی … است.

آقای دوران سپس به آشفتگی سیاسی-اجتماعی اخیر در ایران از جمله در اعتراضات آبان در شهرهای مختلف و بعد اعتراضات به سقوط هواپیما اشاره کرد و دیدگاه احمد اوبالی در این خصوص را جویا شد، اوبالی پاسخ داد: همانطور که گفتید، وضعیت بدتر از آن چیزی است که مشاهده می شود. حکومت نشان داد قدرت مدیریت و کنترل کشور را از دست داده است. دولت توانایی حمایت از مردم خود را ندارد، حتی در دوران شیوع ویروس کرونا در ایران شاهد تراژدی مرگ شهروندان هستیم. از لحاظ اقتصادی نیز کشور وارد بحران اقتصادی وخیمی شده است و بدلیل تحریم ها دیگر نمی تواند نفت زیادی بفروشد که من هم طرفدار تحریم ها هستم. حتی فروش اندک نفت به صورت غیرقانونی به چین و کشورهای دیگر نیز به دلیل افت قیمت و نبود تقاضا، کاهش یافته است.

پژوهشگر ارشد موسسه هادسن گفت برخی می گوید تحریم های آمریکا مانع اتخاذ تدابیر برای ممانعت از شیوع ویروس کرونا در ایران می شود و این تحریم ها بیشتر به زیان مردم است تا حکومت، آن عده مدعی هستند که تحریم ها بیشتر از حکومت مردم را مجازات می کند و لذا رژیم مدعی است که بدلیل تحریم ها توان مقابله با کرونا را ندارد و خواهان تعلیق تحریم ها است، آیا واقعا تحریم ها شهروندان را هدف گرفته است، موسس تلویزیون گوناز تی وی پاسخ داد: خانواده و هزاران نفر از بستگان نزدیک من در ایران زندگی می کنند. مردم ایران خواهان تداوم تحریم ها هستند، حتی یک نفر از بینندگان تلویزیون گوناز تی وی که با ما ارتباط برقرار می کنند، خواهان تعلیق و یا رفع تحریم ها نیست. درواقع آنها حامی تحریم هستند، چراکه آنها می دانند که زیان وارده بر شهروندان از سوی دولت است نه توسط تحریم ها. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تحریم ها تعلیق شد و صدها میلیارد دلار از پول های بلوکه شده در خارج، به دست حکومت ایران رسید، پس از ورود آن حجم پول به ایران آیا تغییری در زندگی مردم حاصل شد؟ اقتصاد کشور نه اینکه بهتر بلکه بدتر نیز شد. آن پولها وضعیت بیکاری، معیشت و رفاه مردم را بهبود نبخشید. پس پول ها کجا خرج شدند! بخشی از آن پول ها توسط خامنه ای و نهادهای وابسته به او ضبط شد بخشی دیگر نیز برای جنگ در سوریه، کمک به حزب الله، حماس، طالبان، القاعده و حتی در آمریکای جنوبی(ونزوئلا) هزینه شد. شهروندان معترض نیز در خیابان های ایران به این موضوع اعتراض دارند و در شعارهایشان از پرزیدنت ترامپ می خواهند تا تحریم ها را لغو نکند. بخش قابل توجهی از مردم ایران از اینکه اگر کشورهای دیگر از جمله آمریکا به ایران حمله کنند ابراز خوشحالی می کنند، زیرا معتقد هستند که از شر رژیم ایران خلاص خواهند شد. مردم ایران تنها از طریق ابتلا به ویروس کرونا کشته نمی شوند، آنها از گرسنگی نیز می میرند.

ادامه این مصاحبه اختصاصی در لینک زیر:

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *