صفحه اصلی / آذربایجان / گفتگوی احمد اوبالی با رادیوی آمریکا درباره حمایت آذربایجان جنوبی از ارتش آذربایجان

گفتگوی احمد اوبالی با رادیوی آمریکا درباره حمایت آذربایجان جنوبی از ارتش آذربایجان

احمد اوبالی از موسسین تشکیلات گاماج(گونئی آذربایجان میللی آزادلیق جبهه‌سی)، می گوید: «آذربایجان (آزربایجان) جنوبی ارتش کشور آزربایجان شمالی را ارتش خودش می داند و از آن حمایت می کند.»

بنیانگذار و موسس تلویزیون آزربایجان جنوبی «گوناز تی وی» در گفتگو با شبکه نتورک وست وود وان, رادیوهای «دبیلیو ام ای ال اف ام، ۷۷دبیلیو ای بی سی و دبیلیو ال اس » آمریکا به موضوع جنگ قاراباغ و آزربایجان جنوبی پرداخت.

«جان بتچلر» مجری برنامه به اعتراضات اخیر در شهرهای آزربایجان جنوبی اشاره و در از احمد اوبالی درخصوص معنای درونی شعار «کورد فارس ارمنی آزربایجان دشمنی» پرسید.

این شعار توسط معترضین در تاریخ یکشنبه (۲۷ مهر) در اعتراضات خیابانی نسبت به لزوم بسته شدن گذرگاه مرزی نوردوز و حمایت ایران از ارمنستان سرداده شد. آزربایجانی ها پیشتر شعار «روس فارس ارمنی آزربایجان دشمنی» را سر می دادند و این بار جای روس و کورد عوض شد.

احمد اوبالی گفت: «واژه کورد در این شعار به  پ. ک.ک و حمایت این گروه تروریستی از ارامنه اشاره دارد. ناسیونالیزم فارس از ارمنستان حمایت می کند و در این شعار فارس نیز به ناسیونالیزم فارس اشاره دارد. و البته ارامنه حدود ۲۰ درصد از اراضی رسمی کشور جمهوری آزربایجان را اشغال کرده. معنای ارمنی نیزدر این شعار مشخص است.»

اوبالی افزود: «شخصا و به طور کلی با این شعار موافق نیستم.اما باید توجه داشت که در این شعار فارس منظور ملت فارس و ارمنی همان ملت ارمنی نیست، بلکه به کسانی اشاره دارد که از اشغالگری ارمنستان حمایت می کنند.»

مجری برنامه در پرسش دوم خود گفت که در ایران یک اتفاق غیرمعمول اتفاق افتاد، چهار نماینده علی خامنه ای در شهرهای تبریز، اورمو (اورمیه) ، اردبیل و زنگان (زنجان) با صدور بیانیه ای مشترک از تمامیت ارضی جمهوری آزربایجان حمایت کردند، آیا این به معنای تغییر رویه حکومت ایران در قبال جمهوری  آزربایجان است؟

احمد اوبالی گفت: «کاملا مشخص است که ایران از ارمنستان حمایت می کند، ایران کشور آزربایجان را یک تهدید امنیتی حساب می کند چراکه جمعیت قابل توجهی از آزربایجانی ها در ایران ساکن هستند. ایران همچنین آشکارا به ارمنستان تجهیزات نظامی ارسال می کند، تجهیزاتی که در مواردی از روسیه به ایران وارد شده است. به عبارتی ایران کاملا از ارمنستان حمایت نموده و حتی این موضوع را نیز انکار نمی کند. اعلام حمایت چهار نماینده خامنه ای از آزربایجان شمالی از ترس مردم آزبایجان جنوبی و تلاشی برای آرام کردن خشم افکار عمومی است. در واقعیت ایران کشوری است که از ارمنستان حمایت می کند.»

مجری برنامه در ادامه به تجمع شهروندان آزربایجان جنوبی در کنار رودخانه آراز(ارس) و تشویق ارتش آزربایجان اشاره می کند و می گوید این تجمع کنندگان چه کسانی هستند.

موسس تلویزیزیون گوناز تی وی گفت: «رودخانه آراز مرز مشترک بین ایران با جمهوی آزربایجان، ارمنستان و نخجوان است. جمعیت ۱۰۰ درصدی ساکنان قسمت جنوبی رودخانه آراز را تورکان آزربایجان تشکیل می دهند، آنها از نزدیک و با چشم شاهد پیروزی ارتش آزربایجان و آزادسازی مناطق اشغالی هستند. البته که مردم آزربایجان جنوبی ارتش آزربایجان را تشویق می کنند چرا که این ارتش را متعلق به خود می دانند. مردم آزربایجان شمالی و آزربایجان جنوبی از نظر تاریخی و ملیتی یکسان هستند.»

برای دریافت فایل کامل صوتی این گفتگو کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *