صفحه اصلی / آذربایجان / چگونه حمایت ایران از ارمنستان منافع آمریکا را تهدید می کند؟ مصاحبه احمد اوبالی با جویش‌پرس

چگونه حمایت ایران از ارمنستان منافع آمریکا را تهدید می کند؟ مصاحبه احمد اوبالی با جویش‌پرس

احمد اوبالی موسس و مدیر تلویزیون آذربایجان جنوبی «گوناز‌تی‌وی» و از موسسین تشکیلات گاماج در مصاحبه با هفته نامه «جویش‌پرس» آمریکا به تشریح دلایل دشمنی ایران با آذربایجان و حمایت های ایران از دولت اشغالگر ارمنستان پرداخت.

«جویش‌پرس» بزرگترین هفته نامه مستقل یهودی در ایالات متحده آمریکاست. ترجمه فارسی نوشته این نشریه تحت عنوان «چگونه حمایت ایران از ارمنستان منافع آمریکا را تهدید می کند» در زیر آورده شده است. (برای دیدن متن اصلی اینجا کلیک کنید)

ماه ژانویه گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت: «برای مدت طولانی، ملل جهان فعالیت های مخرب و بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه و دیگر مناطق را تحمل کرده اند. آن روزها دیگر تمام شد. ایران بزرگترین حامی تروریسم بوده و تلاش های این کشور برای دستیابی به سلاح هسته ای، جهان را تهدید می کند. ما هرگز چنین اجازه ای به آنها اجازه نخواهیم داد.»

همزمان با خبر بهبودی ریس جمهور آمریکا از بیماری کرونا، بسیاری از رسانه ها گزارش داده اند که جمهوری اسلامی ایران در مناقشه قره باغ از ارمنستان حمایت می کند. با این وجود «جک اسپایر» نماینده کنگره آمریکا قطعنامه شماره ۱۱۶۵ را به کنگره تقدیم کرد، که در حقیقت، تلاش گروه کوچکی از نمایندگان فراکسیون ارامنه برای تحریف و وارونه نمایی واقعیاتی است که در صحنه اتفاق می افتد و این در راستای پیشبرد منافع تهران است. با این وجود، تصویب این قطعنامه توسط رهبران آمریکایی یک اقدام احمقانه خواهد بود زیرا این کار موجب تضعیف تلاش و مبارزه ترامپ بر علیه رژیم ایران شده و آسیب جدی به متحدان ایالات متحده وارد خواهد ساخت.

بسیاری از آمریکائیان احتمالا تعجب می کنند که چرا رژیم جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان مسیحی بر علیه ملت شیعه آذربایجان حمایت می کند؟ علاوه بر این، در خروجی بسیاری از رسانه ها، چنین اخباری منتشر شده که گویا مناقشه قره باغ جنگ مسیحیان علیه ترکیه با رهبری اردوغان است. در حالیکه آنها این نکته را نادیده می گیرند که در حال حاضر آذربایجان یک کشور مستقل بوده و در بسیاری از موارد منافع آن با ترکیه متفاوت است و آذربایجان در زمره متحدان آمریکا و اسرائیل قرار می گیرد.

آذربایجان دارای یک دولت سکولار بوده و در طول تاریخ در آنجا مذاهب مختلف با هم همزیستی مسالمت آمیزی داشته اند. ضمنا، ارمنستان مسیحی، مورد حمایت بزرگترین حامی تروریسم در خاورمیانه یعنی ایران بوده است. در واقع، واقعیت موجود بسیار پیچیده است. در واقع، میان آنچه در صحنه قره باغ اتفاق می افتد و خیانتی که در رسانه های آمریکایی رخ می دهد شکاف بزرگی وجود دارد.

«احمد اوبالی»، موسس و مدیر کانال تلویزیونی آذربایجانی گوناز‌تی‌وی در این باره گفت: «این فقط دولت ایران نیست، ملی گرایان ایرانی در کل طرفدار ارمنستان در مقابل آذربایجان هستند، علیرغم اینکه گروه بزرگی از اتنیک آذربایجانی ها در ایران وجود دارد. ایران به ما چنین وانمود می کند که اگر آذربایجان قوی باشد امنیت ملی ایران به خطر خواهد افتاد.

همچنین سیاست های دولت ایران بطور سنتی در طول صد سال اخیر ضد آذربایجانی بوده است. ما آذربایجانی ها اولین کسانی بودیم که علیه ولایت فقیه قیام کردیم. آنها ما را در سال ۱۹۸۰ سرکوب کردند و از آن زمان تا کنون ما آذربایجانی ها تحت شدیدترین سرکوب حکومتی قرار داریم. اخیرا تجمعاتی در شهرهای مختلف (آذربایجان جنوبی) برای همبستگی با آذربایجان (شمالی) برگزار شد که در آن هیچ شعاری علیه حکومت سر داده نشد. اما حکومت ایران آنها را سرکوب کرد و صدها نفر را دستگیر و بازداشت نمود. آنها [نیروهای امنیتی ایران] بسیاری از معترضان آذربایجانی را شکنجه کردند.

ارمنی های در ایران به راحتی می توانند به نفع ارمنستان تظاهرات برگزار کنند اما حکومت ایران اجازه نمی دهد مردم آذربایجان (جنوبی) تظاهرات حمایتی از آذربایجان (شمالی) راه اندازی کنند و یا حتی برای قربانیان جنگ قره باغ سوگواری کنند.»

احمد اوبالی افزود: «سلاح های روسی از طریق ایران به ارمنستان حمل می شوند. تلویزیون ایران هم کامیون های نظامی را که از ایران به ارمنستان حمل می شدند را نشان داد. آنها هرگز مانع این کار نشدند. همانطور که می گوییم ایران به حمایت های خود از ارمنستان ادامه می دهد. در یکی از ویدئوهای منتشر شده، ارمنی ها برای استحکام بخشی به سنگرهای خود، از سیمان ایرانی استفاده کرده بودند. ایران همچنین به ارمنستان لوازم و وسایل زیادی از قبیل نفت، گاز و غذا ارسال می کند. در ضمن ایران به این بهانه که ارمنستان به این کشور برق خواهد داد، گاز طبیعی را بصورت رایگان به ارمنستان صادر می کند. این جزو ابزارهایی است که حکومت ایران برای تضعیف آذربایجان استفاده می کند.»

اوبالی با تاکید بر اینکه  ارمنستان متحد ایران است، افزود: «دکتر محمود واعظی رئیس دفتر فعلی حسن روحانی، که بر مذاکرات آذربایجان و ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ نظارت داشت، اعتراف کرد که ایران از این مذاکرات برای ایجاد روابط دوستانه با ارمنستان استفاده کرد و به ارمنی ها در اشغال شهر شوشا که مرکز فرهنگی آذربایجان می باشد، کمک نمود.

بعدها، زمانیکه ایران در مذاکرات نقش میانجی را بازی می کرد، ارمنستان گذرگاه لاچین آذربایجان را هم اشغال کرد. این مذاکرات برای انتقال اطلاعات به ارمنستان توسط ایران طراحی شده بود. ایران به ارمنستان کمک کرد و از سال ۱۹۹۲ هم در حال کمک رسانی به ارمنستان است.»

بسیاری از صاحب نظران در دنیای غرب به علت مسیحی بودن بطور اتوماتیک  در کنار ارمنستان ایستاده اند. در حالیکه آنان کمکهای تهران به ایروان را انکار می کنند. با این حال این غیرمعمول نیست که رژیم ایران گروه های غیرمسلمان را برای پشبرد منافع خودش مورد حمایت قرار می دهد. مدیر گوناز تی وی با بیان اینکه «من یک مسلمان شیعه هستم.»، افزود: «ایران، بر خلاف آنچه که ادعا می کند، هرگز دفاع از اسلام و مسلمانان را جزو سیاست های خود در نظر نمی گیرد. آنها از مسلمانان بر علیه  مسلمانان دیگر استفاده می کنند مانند آنچه که در سوریه اتفاق می افتد. آنها از سرکوب اویغورها توسط دولت چین حمایت می کنند. آنها همچنین بی سر و صدا از سرکوب چچن ها توسط روسیه حمایت کردند. این رژیم برای پیشبرد اهداف خود به هر اقدامی دست می زند. ایران به حوثی ها در برابر سایر مسلمین کمک می کند.»

آقای اوبالی گفت: «اگر به حوادث خاورمیانه نگاه کنید، هر جنگی که در این منطقه وجود دارد ایران یکی از طرف های درگیر است. مداخله ایران نه به صلح بلکه به بغرنج شدن مسئله می انجامد. یکی از تاکتیک هایی که ایران استفاده می کند ایجاد بحران یا بزرگتر کردن بحران است، تا اینکه فعالیت های ایران فراموش شود. در این روش، ایران می تواند زرادخانه هسته ای و برنامه تولید موشک های بالیستیک خود را توسعه دهد، این زمانی محقق می شود که جامعه بین المللی درگیر مشکلات دیگری در منطقه است.»

دکتر «مردخای کدار» محقق برجسته خاورمیانه معتقد بود: «ایران قسمت عمده ای از سرزمین آذربایجانی ها از جمله “تبریز” پایتخت تاریخی آذربایجانی ها را اشغال کرده است.» در نتیجه، امروزه تقریبا ۴۰ درصد جمعیت ایران را آذربایجانی ها تشکیل می دهد. برطبق اظهارات دکتر کدار، «ایران دائما می ترسد که دولت آذربایجان سعی می کند مردم آذربایجان (جنوبی) را علیه حکومت و قوانین فارس محور ایران تحریک کرده و به شورش وا دارد.»

«بارتو اکین» مدیر سازمان آوانگارت گوندم و سردبیر مجله استراتژی کورتاک (که نشریه ای ترکی در زمینه روابط بین الملل است)، می گوید: «آذربایجانی ها شیعه هستند، اما مانند ایرانیها افراطی نیستند. آنها سکولار هستند. علاوه بر این، آذربایجانی ها و ترک ها وطن پرست هستند. برای آنها مهم نیست که مذهب شان شیعه یا سنی است. اگر ترک باشید دوست محسوب می شوید. به این دلیل، ترس ایرانی ها از این است که آنها بیشتر از پیوند شیعه به پیوند ترکی خود توجه می کنند.»

کدار با بیان اینکه «این یک پیش زمینه ای برای این واقعیت است که وقتی به سیاست ها می نگریم ایران دشمن آذربایجان را حمایت می کند اگرچه آنها مسیحی هستند، یا همانگونه كه از علویان سوریه حمایت می كنند حتی اگر مسلمان نباشند.»، افزود: «این به این معنی است که فعالیت های ایران بیشتر بر اساس منافع سیاسی است تا ملاحظات مذهبی. بطور شگفت انگیزی، این دولت خودش را جمهوری اسلامی می نامد، ولی دست در دست کافران گذاشته علیه مسلمین فعالیت می کند. بنابراین، آنها به خاطر پیشبرد اهداف سیاسی شان از ارمنستان حمایت می کنند.»

جالب است بدانیم، یکی از دلایل دیگر دشمنی ایران با آذربایجان ریشه در همکاری استراتژیک آذربایجان با دولت اسرائیل دارد. او با بیان اینکه «ممکن است ترس آنها این باشد که آذربایجان همکاری هایی با تمامی دشمنان ایران نظیر اسرائیل دارد.»، تاکید کرد: «فراموش نکنید که آذربایجان همکاری گسترده ای با اسرائیل در زمینه هایی مانند نفت، سلاح های جنگی و فناوری دارد و حکومت ایران نگران است که ممکن است آذربایجانی ها عملیات های جاسوسی اسرائیل را علیه ایران از خاک این کشور فراهم نمایند. به عنوان مثال ، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اسناد هسته ای ایران که دو سال پیش از ایران قاچاق شده بود ، از ایران به آذربایجان آورده شده و از آنجا به اسرائیل منتقل شده است. این فقط یک نمونه است. من فکر می کنم آذربایجانی ها از ایران می ترسند و آن دلیل خوبی دارد. آنها برای حفظ آذربایجان از قدرت طلبی سیری ناپذیر ایران تدابیر لازم را اتخاذ می کنند.»

با در نظر گرفتن این واقعیت ها، واجب است ایالات متحده در حال حاضر از حمایت از ارمنستان خودداری کند. برای اینکه هر کمکی که به ارمنستان سودی جز تامین منافع استراتژیک ملاهای ایران نخواهد داشت. علاوه بر این، یک آذربایجان قدرتمند پیروز در جنگ قره باغ می تواند آذربایجانی ها را در ایران برای ایستادن مقابل رژیم تهران ترغیب کرده و آنها را برای رهایی از سلطه فارس ها تشویق نماید. این باعث خواهد شد که رژیم مذهبی ایران تاثیر و قدرت خود را از دست بدهد. برعکس، یک ارمنستان قدرتمند، بقای ملاها در قدرت را تضمین می کند و به حکومت ایران امکان می دهد معترضان آذربایجانی را سرکوب نماید. آن همچنین سبب گسترش قدرت جمهوری اسلامی در خاورمیانه خواهد شد که این شرایط بر خلاف منافع استراتژیک ایالات متحده است.  از این گذشته ، تهران در حال حاضر نیروهایی را در اختیار دارد که لبنان، سوریه، عراق، یمن و بخشی از تشکیلات خودگردان فلسطین را کنترل می کنند. آیا ما واقعا می خواهیم آنها نفوذ خود را در قره باغ تقویت کنند؟ بنابراین، نمایندگان کنگره ایالات متحده که به مبارزه رئیس جمهور ترامپ علیه ایران ارزش قائل هستند، بایستی بر علیه قطعنامه ۱۱۶۵ مجلس رای دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *