صفحه اصلی / آذربایجان / پیام علیرضا فرشی از زندان فشافویه به مناسبت سالروز سوزاندن کتابهای ترکی در آذربایجان + فیلم

پیام علیرضا فرشی از زندان فشافویه به مناسبت سالروز سوزاندن کتابهای ترکی در آذربایجان + فیلم

مهندس علیرضا فرشی فعال آزربایجانی محبوس در زندان فشافویه (تهران بزرگ)، به مناسبت سالروز سوزاندن کتابهای تورکی در آزربایجان توسط حکومت پهلوی، پیامی منتشر کرد.

مهندس فرشی می گوید: «”کندیمیز کیتاب وقفی” از ۴ سال پیش آغاز به کار کرده و هدفش خدمت به نویسندگان تورک، زبان تورکی، روستاهای تورک و کودکان تورک است. “کندیمیز وقفی” با شعار “هر روستا یک کتابخانه تورکی” شروع به فعالیت کرده و در این راستا طی ۴ سال گذشته به ۴۰ روستای آزربایجان کتاب تورکی اهدا کرده است.»

این فعال مدنی آزربایجان می افزاید: «بر اساس خبرهای خوبی که دریافت کرده ام، علیرغم زندانی شدن من، کندیمیز وقفی از فعالیت بازنمانده و در حال اهدا کتاب به روستاهایمان می باشد و بدین وسیله آثار تورکی نویسندگانمان به روستاهایمان راه باز کرده و آنها را با زبان، تاریخ، ادبیات و فرهنگ تورکی آشنا می کند.»

مهندس علیرضا فرشی تاکید می کند به جای غصه خوردن و نفرین بر اینکه ۷۴ سال پیش رژیم پهلوی، کتاب های تورکی را در آزربایجان سوزانده، این روز را به روز اهدا و وقف کتاب تورکی تبدیل خواهیم کرد.

لازم به ذکر است، ارتش ایران در ۲۶ آذر ۱۳۲۵ پس از ساقط کردن حکومت ملی آزربایجان، جشن کتابسوزان به راه انداخت. در این این اقدام ضد انسانی و ضد فرهنگی، مامورین رژیم پهلوی در شهرهای آزربایجان جنوبی کتاب های تورکی را در میادین و مدارس شهرهای جمع آوری کرده و آتش زد.

لازم به ذکر است، مهندس فرشی به همراه سه فعال دیگر آزربایجانی به علت شرکت در مراسم «روز جهانی زبان مادری» در سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام «عضویت در گروه و دستجات علیه امنیت ملی» هر کدام به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند و آقای فرشی جهت اجرای این حکم در ۳۱ تیرماه ۹۹ راهی زندان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *