صفحه اصلی / آذربایجان / پرزیدنت علییف: ترکی آذربایجانی زبان مادری بیش از ۵۰ میلیون نفر است

پرزیدنت علییف: ترکی آذربایجانی زبان مادری بیش از ۵۰ میلیون نفر است

رئیس جمهور آذربایجان (آزربایجان) با اشاره به لزوم حفاظت از زبان ترکی (تورکی) آزربایجانی گفت: «این زبان، زبان مادری بیش از ۵۰ میلیون نفر در جهان است.»

پرزیدنت الهام علییف سه شنبه (۱۶ دی) در جلسه ویدئویی معارفه «آنار کریم اف» به عنوان وزیر جدید معارف و فرهنگ این کشور بر صیانت از زبان ترکی آزربایجانی تاکید داشت.

رئیس جمهور آزربایجان شمالی گفت: «فرهنگ غنی و بی نظیر آزربایجانی مایه افتخار ماست. ما باید از این فرهنگ غنی و میراث ملی خود محافظت کنیم. ملت ما برای قرن ها، فرهنگ ملی خود را حفظ کرده، و این فرهنگ به ما اجازه داده است که به عنوان یک ملت، ارزش های ملی و معنوی، و همچنین هویت ملی خود را حفظ کنیم.»

پرزیدنت علییف افزود: «با توجه به اینکه آزربایجان (شمالی) برای سالهای طولانی از استقلال محروم شد و مردم ما در ترکیب کشورهای دیگر زندگی می کردند، اما اراده و تعهد مردم به ریشه های ملی، اجازه نداد تا ملت آزربایجان به آسیمیلاسیون گرفتار و جذب فرهنگ بیگانه شود. فرهنگ ما نقشی اساسی در حفظ هویت ملی داشته است.»

او ادامه داد: «زبان (تورکی) آزربایجانی به عنوان زبان مادری توانست قرنها از ما به عنوان یک ملت محافظت کند، حفاظت از زبان آزربایجانی وظیفه همه ما است. ما زبان غنی ای دارم و به نوعی حقمان است که به این زبان افتخار کنیم، زبان آزربایجانی در بین زبانهای جهان از نظر غنی بودن جایگاه ویژه ای دارد.»

رئیس جمهور آزربایجان افزود: «ورود کلمات بیگانه به زبان آزربایجانی، به میزان خلوص زبان ما آسیب می رساند. زبان ما بسیار غنی است، وزارت فرهنگ و معارف همراه با سایر سازمان های مربوطه ، وزارت آموزش و پرورش و آکادمی ملی علوم آزربایجان ، باید بسیار سخت در حفاظت از زبان آزربایجانی تلاش کنند.»

علییف اظهار داشت: «اقدامات مختلفی انجام شده اما در زندگی روزمره نوعی روند آسیب زدن به خلوص زبان خود را مشاهده می کنیم. من این را در رسانه ها و تلویزیون می بینم و البته باید جلوی آن را گرفت. ما قرنها از زبان خود را حفظ کرده ایم و باید این کار را ادامه دهیم.»

پرزیدنت علییف همچنین تاکید کرد: «امروز زبان تورکی آزربایجانی برای بیش از ۵۰ میلیون نفر در جهان به عنوان زبان مادری محسوب می شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *