صفحه اصلی / آذربایجان / پاکستان: سربازان ارمنستان از قره‌باغ خارج شوند

پاکستان: سربازان ارمنستان از قره‌باغ خارج شوند

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در نشست گروه سازمان همکاری‌های اسلامی در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: جنگ قره‌باغ کوهستانی همانند مسئله کشمیر امنیت و صلح منطقه را تهدید می کند؛ ارمنستان را به عقب نشینی سربازان از قره‌باغ و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل فرامی خوانیم.

به گزارش رادیو پاکستان، قریشی افزود: اشغال قره‌باغ کوهستانی و حضور نظامی ارمنستان در این منطقه باعث شده که از سال ۱۹۹۴ تا کنون یک میلیون نفر آواره شوند.

وی تصریح کرد: پاکستان با اقدامات ارمنستان برای تغییر ساختار جغرافیایی، جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه مخالف است.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه تاکید کرد: ارمنستان باید به یکپارچگی و حاکمیت آذربایجان احترام بگذارد و با عقب نشینی و خروج نیروهای نظامی خود از قره‌باغ قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند.

گفتنی است جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی سال ۱۹۸۸ آغاز و در سال ۱۹۹۱ به درگیری نظامی منجر شد. در نتیجه این جنگ منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد. در این جنگ ایران و روسیه از ارمنستان حمایت نمودند.

در ماه می سال ۱۹۹۴ میان طرفین مناقشه رژیم آتش بس برقرار شد، ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *