صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده پارلمان آذربایجان شمالی: ایران از جاسوسی و تبلیغ خرافات دست بردارد تا ویزا را لغو کنیم

نماینده پارلمان آذربایجان شمالی: ایران از جاسوسی و تبلیغ خرافات دست بردارد تا ویزا را لغو کنیم

نماینده پارلمان ملی آذربایجان(شمالی) توقف «جاسوسی» و «تبلیغ خرافات و تشویق برای عقب ماندگی» توسط تهران را مهمترین عامل برای تسریع در روند لغو ویزای آذربایجان شمالی برای شهروندان ایران دانست.

فاضل مصطفی؛ نماینده پارلمان آذربایجان شمالی گسترش همکاری باکو-تهران از جمله لغو ویزا را در گرو توقف برخی از اقدامات مخرب ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

به گزارش گاماج به نقل از خبرگزاری «آخار» این نماینده پارلمان آذربایجان شمالی گفت: «اگر طرف ایران مواضع خود را در دو مورد اصلاح کند، همکاری بین جمهوری آذربایجان و ایران در قالب اطمینان بین دو کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «در مورد اول، ایران باید مواضعش را در مقابل ارمنستان تغییر دهد. مورد دوم نیز از سیستم جاسوسی خود برای تبلیغ خرافات دینی و تشویق برای عقب ماندگی در جمهوری آذربایجان دست بردارد. در این صورت جمهوری آذربایجان می تواند ویزا را در آینده نزدیک برای اتباع ایران لغو کند.»

آذربایجان شمالی هفته گذشته در تصمیمی تاریخی، الزامی بودن دریافت ویزا برای شهروندان ترکیه را لغو کرد. این لغو ویزا از ماه آینده اجرایی خواهد شد.

آذربایجان شمالی در حال حاضر فقط با کشورهای سابق اتحاد شوروی، به استثنای ترکمنستان، رژیم ویزا ندارد.

با وجود گفت‌وگوهای چندین ساله بین مقامات دولت آذربایجان شمالی و جمهوری اسلامی ایران، باکو به دفعات درخواست تهران برای حذف ویزا را رد کرده است.

تهران در مذاکراتش با باکو همواره برداشته شدن ویزای جمهوری آذربایجان را طلب می‌کند و آن را مهمترین خواسته مردم آذربایجان جنوبی می‌نامد.

در صورت لغو ویزا زمینه ورود جاسوس و تروریست های ایران به جمهوری آذربایجان تسهیل می شود. تهران همواره شهروندان جمهوری آذربایجان را به شورش علیه دولت و شیعه گرایی افراطی دعوت می‌کند.

حاکمیت تهران که سیاست فارس گرایی را دنبال می‌کند، در تلاش است تا با نفوذ خود به آذربایجان شمالی زیر چتر شیعه‌گری، در این کشور ناامنی ایجاد کند و به صدور شیعه‌گری فارس محور بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *