صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده ورزقان: اجازه نمی دهند استحصال مس در سونگون انجام شود این کار فقط در کرمان صورت می‌پذیرد

نماینده ورزقان: اجازه نمی دهند استحصال مس در سونگون انجام شود این کار فقط در کرمان صورت می‌پذیرد

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس ایران گفت: «سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد که عملیات ذوب و استحصال مس معدن سونگون در همین مکان انجام گیرد و این کار فقط در کرمان صورت می پذیرد.»

الهویردی دهقانی در گفتگو با «تبریز بیدار» در اظهارنظری عجیب ادعا کرد دلیل اینکار این است که «حجم کنسانتره مس سونگون بسیار و آلایندگی آن متاسفانه زیاد است.» او گفت: «بالطبع این آلایندگی ها در کرمان هم تاثیرگذار خواهد بود ولی آن منطقه (سرچشمه) را خالی از سکنه کرده اند و استحصال در آنجا انجام می شود.»

دهقانی گفت: «اخیرا روش های جدیدی به نام های «فلَش» و «اس کا اس» ابداع شده که گاز کربن دی اکسید را مهار می کند و تبدیل به اسیدسولفوریک و سپس به محصولات جانبی می کنند. چندین بار سعی شده کارخانه ذوب در منطقه ایجاد شود ولی به خاطر کمبود منابع مس موفق به این کار نشده اند.»

او در خصوص وعده‌ تاسیس «کارخانه ذوب مس» در ورزقان که قرار بود سال قبل به مناقصه برود نیز ادعا کرد «بروز برخی مشکلات باعث شد که مناقصه متوقف شود.»

این نماینده حکومتی ضمن دفاع از تاراج معدن مس سونگون توسط مقامات ایران گفت: «کنسانتره مس یا باید فروخته شود و یا در جای دیگر تبدیل به محصول دیگری شود. تنها جایی که در کشور ما می تواند در اشل بزرگ کنسانتره مس را به مس کاتود تبدیل کند، مس سرچشمه کرمان است. این کنسانتره به سرچشمه می رود و در آنجا ذوب می شود و تبدیل به مس کاتود می شود و اگر در آنجا ظرفیت وجود نداشته باشد و نتوانند آن را صادر کنند، آن را از بندرعباس به سایر کشورها صادر می کنند. در خود مس سرچشمه هم هنوز کارخانه تولید مس کاتود به روش جدید و تبدیل بدون آلایندگی وجود ندارد ولی در حال تکمیل است.»

این نماینده خائن در حالی به بهانه «دفاع از محیط زیست» از تاراج معادن آذربایجان توسط حکومت فارس‌گرای ایران حمایت می کند که مسئولان ایران صدها هکتار از جنگل های بکر قره داغ در محدوده معدن مس سونگون را به خاطر استخراج مس نابود کرده اند.

در اسفندماه ۹۹ مدیرکل منابع طبیعی آزربایجان‌شرقی اعلام کرد معدن مس سونگون ورزقان ۲۳ هزار اصله درخت جنگلهای بکر قره داغ را قتل عام کرده اما جریمه ۸ میلیارد تومانی آن به حساب صندوق ملی در تهران واریز شده و درصدی از این خسارت به استان برنگشته است.

در دیماه ۹۷ هم شهاب الدین بیمقدار نماینده سابق تبریز از خسارت ۷۴ میلیارد تومانی کارخانه مس سونگون به جنگلهای قره داغ خبر داد و گفت مبلغ این جریمه که از سوی دادستانی تعیین شده بود، به جای پرداخت به آزربایجان و جبران خسارات وارده به منطقه، به «خزانه دولت» در تهران واریز شد.

در خردادماه ۱۴۰۰ پورمحمدی استاندار آزربایجان‌شرقی در اعتراف به تاراج معدن مس سونگون آزربایجان توسط حکومت فارس‌گرای ایران گفت: «هر روز به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از مس‌سونگون ورزقان به کرمان می‌رود اگر همین پول در خود استان بماند اینجا بهشت می‌شود.»

در مردادماه ۹۹ «اللهویردی دهقانی» نماینده ورزقان در مصاحبه با «آناج» با تایید چپاول معدن مس سونگون آزربایجان توسط دولت ایران، اذعان کرد سهم آزربایجان از درآمد سالانه ۱۳ هزار میلیارد تومانی معدن سونگون ورزقان «تقریبا هیچ» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *