صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده مجلس: چرا ما در آذربایجان نباید ترکی بخوانیم و بنویسیم؟ + ویدئو

نماینده مجلس: چرا ما در آذربایجان نباید ترکی بخوانیم و بنویسیم؟ + ویدئو

زهرا ساعی در جلسه علنی مجلس گفت: «چرا ما در آذربایجان نباید ترکی بخوانیم و بنویسیم در حالی که اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی این موارد را مجاز شمرده است.»

زهرا ساعی؛ نماینده تبریز، توفارقان (آذرشهر) و اوشکایا (اسکو) سه‌شنبه (۸ مرداد) در بخش پایانی نطق خود در مجلس، نسبت به اجرای طرح «ورود تست بسندگی زبان فارسی به سنجش نوآموزان» در مدارس آذربایجان جنوبی اعتراض کرد.

نماینده تبریز گفت: «آدمی در قالب و زنجیر زبان تفکر می‌کند. انسان در قالب زبان احساسات و عواطفش را بروز می‌دهد. اهمیت حفظ زبان مادری به این جهت است که گاهی در یک واژه دنیای از باورها، سنت‌ها و اسطوره‌ها و تاریخ نهفته است. یا مرگ یک واژه منجر به مرگ حجم عظیمی از دانش بومی و فرهنگ می‌شود.»

خانم ساعی افزود: «چرا ما در آذربایجان نباید ترکی بخوانیم و بنویسم!؟ در حالی که قانون رسمی کشور،اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی، این موارد را مجاز شمرده است. من نمی‌توانم زبان مادری خودم را کتمان کنم. این اتفاق یک بی عدالتی آشکار است. طبق قانون همه باید از آموزش زبان مادری خود برخوردار باشند. از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم که به مسئله بسندگی زبان فارسی که باعث رنجش مردم آذربایجان شده است رسیدگی کنند.»

طی روزهای گذشته همزمان با اعتراض گسترده شهروندان آذربایجانی به طرح پیشنهادی «فارسی سنجی» وزارت آموزش و پرورش، تعدادی (انگشت شمار) از نمایندگان آذربایجان نیز به مطرح شدن این طرح واکنش نشان دادند.

اخیرا معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران از افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به طرح سنجش سلامتی کودکان قبل از ورود به مدارس خبر داد.

این طرح نژادپرستانه در حال حاضر در مدارس مناطق مختلف آذربایجان جنوبی و مناطق غیر فارس ایران در حال اجرا است.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *