صفحه اصلی / آذربایجان / نابودی جنگل‌های قره داغ آذربایجان توسط دولت ایران در مس سونگون+ عکس

نابودی جنگل‌های قره داغ آذربایجان توسط دولت ایران در مس سونگون+ عکس

مسئولان ایران همزمان بر تاراج معدن مس سونگون ورزقان، صدها هکتار از جنگل‌های ارزشمند قره داغ آذربایجان(آزربایجان) را نابود کردند.

تصاویر منتشر شده بخشی از فاجعه ای که معدنکاران ایران در جنگل های قره داغ رقم زده اند را آشکار می کند. طبق این تصاویر، هزاران درخت به همراه پوشش گیاهای منطقه به کلی نابود شده است.

در دیماه ۹۷، شهاب الدین بیمقدار نماینده سابق تبریز از خسارت ۷۴ میلیارد تومانی کارخانه مس سونگون به جنگلهای قره داغ خبر داد و گفت مبلغ این جریمه که از سوی دادستانی تعیین شده بود، به جای پرداخت به آزربایجان و جبران خسارات وارده به منطقه، به «خرانه دولت ایران» واریز شد.

بیمقدار گفت «قرار شده بود شرکت مس سونگون آن را به خزانه واریز کند و سازمان جنگل ها و مراتع آن را در امر جنگل کاری هزینه کند. در حالیکه تصمیم گرفتند این پول به خزانه واریز شود.»

معدن مس سونگون در ورزقان بزرگترین معدن مس خاورمیانه است و ۴٠درصد مس تولیدی ایران از ذخایر این معدن عظیم آزربایجان تامین می شود. حکومت ایران از تولید شمش مس این معدن در آزربایجان جلوگیری کرده و خاک آن به صورت خام به کرمان منتقل شده و در آنجا به شمش تبدیل می کند.

در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، فعالیت این معدن عظیم نه تنها سودی برای آزربایجان نداشته بلکه سبب تخریب گسترده جنگل ها و منابع طبیعی قره داع شده است.

در مردادماه ۹۹ «اللهوردی دهقانی» نماینده ورزقان در مصاحبه با «آناج» با تایید چپاول معدن مس سونگون آزربایجان توسط دولت ایران، اذعان کرد سهم آزربایجان از درآمد سالانه ۱۳ هزار میلیارد تومانی معدن سونگون ورزقان «تقریبا هیچ» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *