صفحه اصلی / آذربایجان / ممانعت سازمان میراث فرهنگی ایران از رونمایی جام ۳ هزار ساله ترکان ماننایی در خلخال آزربایجان

ممانعت سازمان میراث فرهنگی ایران از رونمایی جام ۳ هزار ساله ترکان ماننایی در خلخال آزربایجان

با گذشت یکسال از کشف جام ۳ هزار ساله ترکان ماننایی در خلخال، سازمان میراث فرهنگی ایران همچنان مانع رونمایی از این جام نفیس آذربایجان می شود.

سرپرست تیم کاوش نجات‌بخشی گورستان چالادئم روستای شال خلخال روز دوشنبه گفت:‌ «جام و اشیای کشف‌ شده سه هزار ساله در منطقه شال خلخال در حال حاضر در مخزن اشیای موزه باستان‌ شناسی اردبیل نگهداری شده و در مرحله مرمت و پژوهش است.»

رضا شایقی با بیان اینکه «با توجه به اهمیت آثار کشف‌شده پژوهش‌ها در این زمینه زمانبر بوده»، افزود: «این اشیا اغلب آیینی، مذهبی و نظامی شامل جنگ‌افزارهای عصر آهن است که تا چند ماه آینده نتیجه تحقیقات در این زمینه اعلام خواهد شد.»

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل هم گفت: «‌این اشیا و آثار در مرحله مرمت و تحقیق بوده تا اطلاعات لازم در مورد قدمت آنها حاصل شود.»

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز گفت: «‌اشیای کشف شده در این منطقه که مهمترین آنها جام نقره‌ای نفیس سه هزار ساله است، مربوط به دوره ماننایی بوده و پس از تحقیقات به موزه خلخال انتقال می‌یابد.»

این اظهارات در حالی مطرح می شود که سال گذشته مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل از رونمایی جام سه هزار ساله ماننایی در روز جهانی موزه‌ها در ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۹۸، در اردبیل خبر داد.

«نادر فلاحی» با اعلام این خبر گفت: «مانناییان دولتی ترکی بودند که از حدود هزار تا ۷۰۰ سال پیش از میلاد در شمال غربی ایران حکومت می کردند. این تمدن میراث دار تمدن‌های «توروککی»، «لولوبی» و «قوتی» است و شهرستان خلخال نیز بخشی از آن بوده است.»

اشاره نادر فلاحی به ترک بودن «ماننا»ها، خشم پان فارس‌ها و پان ایرانیست‌های ضدترک را برانگیخت و این مدیر آذربایجانی مورد حمله ترک ستیزان قرار گرفت.

شدت هتاکی ها و هجمه ها تا حدی گسترش یافت که تحت فشار نیروهای امنیتی ایران، اکثر خبرگزاری‌های رسمی کشور یا این خبر را به کلی از خروجی خود حذف کردند و یا  عبارت مربوط به «ترک بودن ماننایی ها» را از محتوی خبر سانسور کردند.

سایت رسمی «اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل» تحت فشارها نهادهای امنیتی ایران، پس از گذشت ده روز مطلبی را در این باره منتشر کرده و اصل خبر مربوط به رونمایی از این جام را هم تکذیب کرد.

جام نقره ای سه هزار ساله خلخال در فروردین‌ماه ۹۸، به همراه ۴۰۰ قلم شیء تاریخی دیگر در یک گور باستانی در شهر خلخال آذربایجان کشف شده است.

پیشتر جام طلایی ۳هزار ساله حسنلو سولدوز و جام‌ طلایی ۳هزارساله خیاو(مشکین شهر) مربوط به تمدن تُرک ماننا در آذربایجان جنوبی کشف شده که با وجود شهرت جهانی شان، دولت ایران از نمایش این آثار در آذربایجان جلوگیری می کند.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *