صفحه اصلی / آذربایجان / مراسم سالگرد درگذشت استاد حسن آذربایجان در تبریز برگزار شد + عکس و فیلم

مراسم سالگرد درگذشت استاد حسن آذربایجان در تبریز برگزار شد + عکس و فیلم

مراسم اولین سالگرد درگذشت استاد حسن دمیرچی مشهور به حسن آذربایجان با حضور شمار زیادی از فعالین ملی مدنی آذربایجان در تبریز برگزار شد.

در این مراسم که دیروز پنجشنبه ۳۰ خردادماه ۹۸، در وادی رحمت تبریز برگزار شد، شمار زیادی از فعالین ملی از شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی خود را به تبریز رساندند و یاد و خاطره این خادم بزرگ حرکت ملی آذربایجان را گرامی داشتند.

استاد حسن دمیرچی در سال ١٣٢٠ در تبریز متولد و در ۳ تیرماه ۹۷، بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان عالی نسب تبریز درگذشت.

این مبارز ملی، شاعر، نویسنده و موسیقدان بزرگ، عمر با برکت خود را وقف سرزمینش آذربایجان کرد و به پاس این خدمات ارزنده، ملت آذربایجان لقب «حسن آذربایجان» به وی دادند.

او از خادمان بزرگ موسیقی موغام و کلاسیک آذربایجانی در آذربایجان جنوبی است.

حسن آغا دمیرچی به همراه پرفسور زهتابی، از موسسان انجمن «آذربایجان مدنیت اوجاغی» تبریز در سال ١٣٦۵ بود. در آن زمان وی به عنوان مسئول بخش موسیقی این انجمن برگزیده می شود.

این انجمن در عرصه موسیقی آذربایجانی فعالیت های ارزنده ای داشته است. با راه اندازی این انجمن، اساتیدی بزرگی چون «علی سلیمی» امکان می یابند تا به تعلیم موسیقی بپردازند.

هچنین در این انجمن به علاقمندان آوازخوانی و رقص آذربایجانی نیز آموزش داده می شود. از حسن آغا دمیرچی چندین جلد کتاب در رابطه با آموزش موسیقی موغام به چاپ رسیده است.

استاد دمیرچی به دلیل فعالیت‌های ملی اش، بارها توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و زندانی شده است.

وی در سال  ١٣٩٢ به جرم «کمک رسانی و جمع آوری کمکهای مردمی به زلزله زدگان ورزقان» توسط دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و به ٦ ماه حبس محکوم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *