صفحه اصلی / آذربایجان / متن مصاحبه جان بچلور با احمد اوبالی، مدیر تلویزیون گوناز در رادیو سی بی اس (CBS)

متن مصاحبه جان بچلور با احمد اوبالی، مدیر تلویزیون گوناز در رادیو سی بی اس (CBS)

متن مصاحبه جان بچلور با احمد اوبالی، مدیر تلویزیون گوناز در رادیو سی بی اس (CBS) 

جان بچلور– این برنامه آی آن ده ورلد (Eye On The World) از سی بی اس (CBS) می باشد. من جان بچلور هستم و می خواهم به هم مسلکم آقای احمد اوبالی خوش آمد بگویم. آقای اوبالی اهل رسانه است، فردی که بطور روزانه از شیکاگو مستقیما با مردم در ایران صحبت می کند. او در مورد بخشی از ایران صحبت می کند که نارضایتی فزاینده ای نسبت به رژیم تهران و مرکز ایران که تحت تسلط فارس ها است دارد.

احمد اوبالی به من یاد داد که اقلیت های ائتنیکی در ایران وجود دارند که از رژیم ایران رضایت ندارند و این عدم رضایت خود را همیشه بیان می کنند. مشاهده کردن این نارضایتی سخت است چون ایران کشور شفافی نیست ولی احمد اوبالی نارضایتی و گلایه های آنها یعنی شهروندان آذربایجانی را می شنود.

عصر بخیر احمد! ممنون بخاطر این مصاحبه. احمد! اگر در نقشه نگاه کنیم  آذری های ایران بیشتر در شمال غربی ایران که زمانی امپراتوری فارس بود، در اطراف دریاچه ارومیه متمرکز هستند. آیا این درست است یا اینکه آذری ها در سراسر کشور پراکنده هستند؟

احمد اوبالی– عصر بخیر جان، ممنون از شما بابت این مصاحبه و نقل مکان شما به سی بی اس را تبریک می گویم. آذری ها، آنچنانکه در آمریکا به آنها اطلاق می شود، خود را ترک های آذربایجانی و یا ترک خطاب می کنند. آنها بیشتر در شمال غربی کشور متمرکز هستند ولی در سراسر کشور هم حضور دارند و بطور مثال شهر تهران پس از استانبول بزرگ ترین شهر ترک نشین جهان است. ما فکر می کنیم که جمعیت ترک ها فقط در تهران حدود ۵ میلیون نفر است.

جان بچلور– این جمعیت قابل توجهی است. من درگیری اخیر بین آذربایجان و ارمنستان که حالا آتش بس برقرار است راجع به آذری ها یاد گرفتم. ویدئویی بود که شاید ویدیوی تلویزیون شما بود که شخصی برای من فرستاد که در آن ایرانی هایی به سمت شهری در مرز جمهوری آذربایجان، بخشی که از سال های دهه ۱۹۹۰ تحت اشغال ارمنستان بود، در حال حرکت بودند و در حال روحیه دادن به سربازان آذربایجانی و تشویق آنها بودند. داستان از چه قرار است؟ من بعدا از پروفسور برندا شیفر یاد گرفتم که آنها آذری و یا ترک های آذربایجانی بودند. آیا آنها از رژیم ایران مستقل هستند؟ آیا آنها سیاست خارجی مستقلی دارند یا اینکه این یک حرکت خودجوش بود. این تحولات را چگونه باید به یاد آورد؟

احمد اوبالی–  تصویری از آن منطقه می توانم برای شما ارائه دهم – که من خودم هم از آنجا هستم – این است که ایران کشوری چند ائتنیکی است. دکتر برندا شیفر کار بزرگی در خصوص گروه های ائتنیکی ایرانی انجام داده و درباره آنها نوشته است. تک نگاری او که توسط بنیاد دفاع از دموکراسی ها (اف دی دی) منتشر شده است با اتکا به منابع خود فارس ها به این مساله می پردازد که فارس ها کمتر از نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند. ایران کشور اقلیت های ائتنیکی مختلفی است و اکثریت ائتنیکی در آن وجود ندارد. اکثریت مطلق و یا اکثریت ساده در ایران وجود ندارد. بنابر تخمین های ما، آذربایجانی ها بیش از یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهند، هر چند که برخی می گویند جمعیت آنها بالاتر از این میزان است ولی فکر می کنم آنها حداقل ۳۵ درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند.

این یعنی اینکه جمعیت آذربایجانی ها دهها میلیون نفر است. در ویدیویی که شما در شبکه های اجتماعی دیده اید به درستی به آن سوی رود آراز اشاره کردید که خط مرزی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران است. آن افراد آذربایجانی هایی بودند که به سمت مرز رانندگی کرده بودند تا با چشم خود ببینند که ارتش آذربایجان روستا به روستا در حال پیشروی و آزادسازی سرزمین های اشغالی است.

آنها در حال تشویق ارتش آذربایجان بودند زیرا آذربایجانی ها یک ملت هستتند و در دو سوی مرز، آذربایجانی هایی ساکن هستند که در سال ۱۸۲۸ به دو بخش تقسیم شدند. ما آذربایجانی ها به یک زبان صحبت می کنیم، ما یک ملت هستیم، ما در دو سوی مرز اقوام و پسرعموهای خود را داریم. ما آذربایجانی های ایران که خودمان را مردم آذربایجان جنوبی خطاب می کنیم، جمهوری آذربایجان را کشور خود می دانیم، ارتش آذربایجان را ارتش خود می دانیم و دولت آذربایجان را دولت خود می دانیم. البته دولت مرکزی ایران به آذربایجانی ها هیچ گونه خودمختاری نمی دهد.

تشویق سربازان آذربایجانی توسط مردم آذربایجان جنوبی حرکتی خودجوش توسط مردم عادی بود، مردمی که نسبت به آزادسازی بخش های اشغال شده آذربایجان هیجان زده بودند. دولت ایران از این حرکت خوشش نیامد. در واقع دولت ایران تلاش کرد جلوی تشویق ارتش آذربایجان توسط ملت آذربایجان جنوبی را بگیرد. در واقع، دولت ایران شروع به دستگیری مردم کرد. بنا بر تخمین های ما بیش از ۲۳۰ آذربایجانی در ایران که از آذربایجان شمالی حمایت می کردند، دستگیر شدند.

جان بچلور– شما مخاطبانی هم در داخل و هم در خارج از کشور دارید. می خواهم سوالی درباره یک برنامه تماس تلفنی شما در خصوص اینکه آیا آنها از اسرائیل حمایت می کنند یا نه بپرسم. اکثریت مطلق تماس گیرندگان، اسرائیل را دوست و متحد خود تلقی کردند و این کاملا با سیاست جمهوری اسلامی ایران در تعارض و تناقض است. ما می دانیم که دولت ایران بازیگر بدی در سراسر منطقه است. احمد، آیا شما به عنوان یک اهل رسانه با تجربه از این بابت شگفت زده شدی که بینندگان تلویزیون چنین اظهار نظر می کردند؟

احمد اوبالی– تلویزیون گوناز تی وی بطور روزانه و ۲۴ ساعته برنامه دارد و برنامه های آن از طریق ماهواره در اروپا و خاورمیانه پخش می شود. برنامه های تلویزیون گوناز همچنین در یوتیوب و بطور آنلاین هم در دسترس می باشد. ما اخیرا آن برنامه را پس از آزادسازی قاراباغ از اشغال ارمنی و پس از سفر بشردوستانه پزشکان اسرائیلی به آذربایجان و مداوای سربازان آذربایجانی داشتیم.

ما از بینندگان خود در ایران پرسیدیم که راجع به اسرائیل چه فکر می کنند و ۴۱ سال پس از شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، نتیجه چه بوده است؟ ما ۴۰ تماس داشتیم، و بخاطر محدودیت زمانی، نمی توانستیم تماس های بیشتری داشته باشیم. این تماس ها حدود یک ساعت طول کشید. از ۴۰ تماس گیرنده، ۳۹ نفر از آنها اسرائیل را دوست، متحد، برادر و شریک استراتژیک آذربایجان تلقی کردند و نگاه ها بسیار مثبت بود. فقط یک نفر این سوال را داشت که چرا اسرائیل به پ ک ک کمک می کند ولی حتی او هم گفت در خصوص روابط آذربایجان و اسرائیل، او موضع اسرائیل را می پسندد.

جان بچلور– آیا از این تماس ها تعجب زده شدی؟

احمد اوبالی– نه متعجب نشدم ولی از شجاعت مردم که تماس گرفتند شگفت زده شدم چرا که تماس گرفتن از داخل ایران و اعلام حمایت از اسرائیل برای آنها خطرآفرین است. ولی نسبت به موضع آنها متعجب نشدم. من می دانم که مردم ما و دیگر ائتنیک ها در ایران با اظهارات ضد غربی و ضد اسرائیلی رژیم ایران موافق نیستند.

برای دریافت فایل صوتی کامل این مصاحبه اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *