صفحه اصلی / آذربایجان / قطع کامل ورود آب به دریاچه اورمیه

قطع کامل ورود آب به دریاچه اورمیه

بر پایه اظهارات رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی، ورودی آب به نگین آبی آذربایجان از امروز با کاهش تدریجی مواجه می شود.

به گاماج به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش روز پنج شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، گفت: «ورودی آب دریاچه از رودخانه‌های «شهرچای»، «زرینه رود»، «سیمینه رود»، «گادار» و «باراندوز» تا روز گذشته ۶۵ مترمکعب در ثانیه بود اما امروز ۱۰ مترمکعب آن کاهش می‌یابد و ورود آب به دریاچه تا حدود ۱۰ روز دیگر به طور کامل قطع می‌شود.»

این در حالی است که درصورت اجرای طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه اورمیه، همچون تصفیه‌های فاضلاب و تونل انتقال، تراز دریاچه اورمیه نزدیک به یک متر افزایش خواهد یافت.

به دلیل افزایش بارش های بهاری سال جاری، حکومت ایران به اجبار و از ترس شکسته شدن سدها، قسمتی از آب را روانه دریاچه اورمیه کرد. گستره این دریاچه با افزایش ۸۴۴ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۲۰۱ کیلومترمربع رسیده است.

تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۸۵ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۴ سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است. اما این بدان معنی نیست که دریاچه اورمیه احیا شده است.

دریاچه اورمیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده است اما عدم پیاده سازی برنامه های جدی و علمی، گرمای تابستان و تبخیر آب، حیات این دریاچه را تهدید می کند.

سال جاری بارش های سیل آسای زیاد، باعث افزایش چشمگیر تراز دریاچه اورمیه شد، اما نبود برنامه ریزی، عدم تخصیص اعتبار و بی توجهی دولت برای احیای این دریاچه، خشک شدن دریاچه را سرعت بخشیده است.

ستاد احیای دریاچه اورمیه وعده داده است که ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ می تواند دریاچه را به تراز اکولوژیک خود برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *