صفحه اصلی / آذربایجان / فعال ملی مهندس علیرضا فرشی به دادگاه فرا خوانده شد

فعال ملی مهندس علیرضا فرشی به دادگاه فرا خوانده شد

مهندس «علیرضا فرشی» از فعالین شناخته شده حرکت ملی آذربایجان به دادگاه تجدیدنظر تهران فرا خوانده شد.

دادگاه شعبه ۵۴ تجدید نظر تهران با ارسال ابلاغیه الکترونیکی، این فعال شناخته شده آذربایجانی را احضار کرده است.

علیرضا فرشی به دلیل راه اندازی کمپین «بزرگداشت روز جهانی زبان مادری» توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شد و در سال ۱۳۹۵ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان باغ ملک در استان خوزستان محکوم شد.

سازمان عفو بین‌الملل در دوم اسفندماه ۹۶، طی بیانیه‌ای خواستار لغو فوری حکم زندان و تبعید این فعال آذربایجانی شده بود.

در متن حکم، دادگاه تهران فهرستی طولانی از فعالیت‌های مسالت آمیز علیرضا فرشی از جمله موارد زیر را به عنوان «مدرک جرم» مطرح کرده است:

شرکت در مراسم‌های خصوصی بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ارتباط با فعالان شهرهای مختلف برای سازماندهی مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری و راه‌اندازی یک دادخواست آنلاین که از مقامات ‌می‌خواهد زمینه برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری را فراهم کنند.

دادگاه تهران همچنین نقش آقای فرشی در ارسال نامه‌ای به دبیرکل یونسکو در تهران و درخواست کمک از این نهاد برای کسب مجوز برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبانی مادری در تهران را مجرمانه تلقی کرده است.

دادگاه همچنین با استفاده مکرر از عنوان «روز به اصطلاح زبان مادری» این روز جهانی را به سخره گرفته و ادعا کرده است که علیرضا فرشی «در پوشش اقدامی به ‌اصطلاح فرهنگی و در واقع با اهداف ضد‌امنیتی تلاش نموده ‌است با فعالیت عناصر پان‌ترکیست و تجزیه‌طلب … برای ایجاد هیجانات قومی» تلاش ‌کند.

با وجود اینکه طبق اصل ١۵ قانون اساسی ایران، «تدریس زبان های قومی در مدارس در کنار زبان فارسی» آزاد می باشد اما حکومت مانع از اجرایی شدن این اصل می شود. حکومت ایران کسانی را که برای احقاق حقوق زبانی ترک ها تلاش می کنند مورد تهدید، آزار و شکنجه قرار داده و به حبس و تبعید محکوم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *