صفحه اصلی / آذربایجان / فرماندار تبریز: تبریز شهری با نیم میلیون نفر حاشیه نشین

فرماندار تبریز: تبریز شهری با نیم میلیون نفر حاشیه نشین

بهروز مهدوی،  فرماندار تبریز از سکونت نزدیک به ۵۰۰هزار نفر در حاشیه شهر تبریز خبر داد و تاکید کرد که باید از این پس در مورد حاشیه‌نشینی جدید، توجه جدی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم، بهروز مهدوی گفت: «اگر در موقع مناسب، از وقوع حاشیه نشینی در تبریز جلوگیری می‌شد، امروز مناطق حاشیه نشین که کاربری فضای سبز دارند به منازل مسکونی نامناسب و به بحران‌های اجتماعی تبدیل نمی‌شد. دلسوزی بیجا باعث شد تا حاشیه نشینی ایجاد و گسترش یابد.»

مهدوی از سکونت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر تبریز خبر داد و گفت: «این امر حاصل بی قانونی در گذشته و ساخت غیرقانونی در کاربری فضای سبز است که باید از این پس در مورد حاشیه نشینی جدید توجه جدی صورت گیرد.»

نبود توسعه زیرساخت‌ها؛ نبود امکانات در مناطق روستایی و عدم حمایت از تولیدات دامی و کشاورزی و به دنبال آن افزایش بیکاری در روستاها، از مهمترین دلایل مهاجرت روستا به شهرهاست که این امر نیز موجب افزایش حاشیه‌نشینی شده است.

نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر تبریز هستند و رفته‌رفته به میزان قابل توجهی به این آمار افزوده می‌شود، حاشیه نشینان تبریز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

مهاجرت بی رویه از شهرهای گوناگون به تبریز و روی آوردن هزاران روستایی خود شهرستان تبریز به شهرنشینی منجر به ایجاد صد‌ها سکونت گاه غیر رسمی در اطراف این شهرستان شده است.

از سوی دیگر ساخت خانه‌های ارزان قیمت در حاشیه شهر به سرعت انجام شده است و علاوه بر افزایش خانه های غیرایمن و غیراستاندارد، چهره شهر را نیز نامناسب نشان می دهد.

حاشیه‌نشینی در تبریز چالشی جدی است و رشد روزافزون جمعیت در این مناطق تهدیدی بحران زا در سال‌های آینده است.

هریک از سکونت گاه‌ها مسائل خاص خودش را دارد و مشکلاتی مانند کوچه‌های تنگ و باریک، خانه‌های بی دوام و کوچک و فقدان امکانات ورزشی و بهداشتی از بارزترین مشخصه‌های این محله‌های حاشیه نشین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *