صفحه اصلی / آذربایجان / طرح ۲۹ نماینده مجلس ایران برای اجرای اصل ۱۵ و آموزش زبان مادری

طرح ۲۹ نماینده مجلس ایران برای اجرای اصل ۱۵ و آموزش زبان مادری

۲۹ تن از نمایندگان مجلس ایران با ارائه طرحی به رئیس مجلس، خواستار اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی و آموزش زبان مادری در مدارس این کشور شدند.

در این طرح شماری از نمایندگان آزربایجان از جمله محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، سیدغنی نظری خانقاه نماینده خلخال، احمد محرم زاده یخفروزان نماینده اهر و هریس، حسین حاتمی نماینده کلیبر، عادل نجف زاده نماینده خوی، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، عباس جهانگیرزاده نماینده پارس آباد(پارساآباد موغان)، رجب رحمانی نماینده تاکستان، علی زنجانی حسنلوئی نماینده نقده(سولدوز) – جعفر راستی نماینده شبستر، الهویردی دهقانی نماینده ورزقان نیز حضور دارند.

در این طرح خطاب به رئیس مجلس ایران نوشته شده است:

«حق آموزش به زبان مادری، در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مثل منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای (۳) و (۴) اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیتهای قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده (۳۰) کنوانسیون حقوق کودک، ماده (۲۷) میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تأکید قرار گرفته است.

اصل پانزدهم (۱۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر حق تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی در مدارس تأکید دارد. اصل پانزدهم (۱۵) قانون اساسی میگوید: “زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانههای گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.”

اصل پانزدهم (۱۵) قانون اساسی در صورت مشروح مذاکرات مجلس، بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ابتدا در پیش نویس اولیه قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مذاکرات به عمل آمده در جلد اول صورت مشروح مذاکرات، با صراحت بر تدریس زبان اقوام در مدارس و مکلف بودن دولت به فراهم کردن امکانات تدریس آن تأکید دارد.

تنوع و تکثر نیروهای اجتماعی و قومی، جامعه را از ظرفیتها و استعدادهایی برخوردار می سازد که بهره گیری مناسب از آنها میتواند موتور رشد، توسعه، همگرایی و همسازی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد. در این میان اجرای دقیق و کامل اصل پانزدهم (۱۵) قانون اساسی گامی مهم و بنیادین در راستای پاسخ به یکی از مهمترین مطالبات اقوام کشور است.

 لذا طرح فوق جهت طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی، تقدیم می گردد.» 

مسئولان ایران تاکنون با بهانه تراشی های گوناگون، مانع از اجرایی شدن اصل ١۵ قانون اساسی و تدریس زبانهای غیرفارسی در کشور شده اند. در ایران ۴۰ میلیون شهروند تورک از حق تحصیل به زبان تورکی محروم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *