صفحه اصلی / آذربایجان / سیزدهمین سالگرد قیام آذربایجان جنوبی علیه سیاست استعماری ایران+ فیلم و تصاویر

سیزدهمین سالگرد قیام آذربایجان جنوبی علیه سیاست استعماری ایران+ فیلم و تصاویر

امروز سیزدهمین سالگرد شروع قیام خرداد سال ۱۳۸۵ ملت آذربایجان جنوبی بر علیه سیاست آسیمیلاسیون ملت ترک آذربایجان، از سوی حکومت مرکزی ایران در تبریز و به دنبال آن در سایر شهرهای آذربایجان جنوبی است.

اعتراضی مدنی علیه تحقیر، تبعیض ملی و سرکوب حقوق ملی- مدنی ملت ترک آذربایجان و سایرترک های ایران که با اعمال خشونت حکومت تهران به خون کشیده شد

بیست وسوم  اردیبهشت ۱۳۸۵ شمسی روزنامه ایران بعنوان ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران کاریکاتوری را منتشر کرد که محتوایش به سخره گرفتن میلیونها ترک بود.

به دنبال این گستاخی صدها هزار آذربایجانی در شهرهای مختلف آذربایجان از جمله تبریز، اردبیل، سولدوز (نقده)، مراغه، اهر، اورمیه ومرند،زنجان/زنگان… به خیابان ها ریخته و نزدیک به ده روز با تظاهرات گسترده خواستار برعلیه سیاست های جکومت مرکزی ایران قیام کردند. قیامی که در سراسر شهرهای کوچک و بزرگ آذربایجان جنوبی با قربانی دادن ده ها شهید، صدها زخمی و هزاران دستگیری و زندان و شکنجه، موجب یک تحول عمیق در تاریخ مبارزات ملت آذربایجان جنوبی گردید.

رسانه های داخلی و خارجی فارس، این حرکت آزادیخواهانه ملی آذربایجان را بایکوت خبری کردند وحتی در مواردی مخالفین رژیم اعلام کردند در کنار رژیم ایران و در برابر خواسته های آذربایجان ایستاده اند.

این قیام نشان داد ، پیوستن نسل جوان آذربایجان به حرکت ملی آذربایجان بویژه دانشجویان و دانش آموزان، و پیوستن ده ها هزار از فعالین جوان از هر طبقه و قشر واز سایر ترک های ایران به صفوف حرکت ملی آذربایجان، ارتقاء فراگیر و تعمیق شعور ملی، سیاست آسیمیلاسیون رژیم اسلامی ایران را دچار شکست کرده و نوید بخش آینده ای روشن است.

قیام خرداد ۱۳۸۵ ترکهای آذربایجان با مرکزیت تبریزکه روز یکم خرداد شروع شد حرکتی بود که هزینه و ضربه های سنگینی به نظام اجتماعی و سیاسی فارس محورایران وارد کرد و نیز گفتمان کثرت فرهنگی و حق طلبی آنان را وارد فضای سیاسی و افکار عمومی کشور کرد.

شعارهای قیام یک خرداد بدین قرار بود:

آذربایجان وار اولسون ایسته میین کور اولسون

هارای هارای من تورکم

تبریز-باکی-آنکارا ، بیز هارا فارسلار هارا

یاشاسین آذربایجان

آنا دیلده مدرسه اولمالیدی هر کسه.

تورک دیلی رسمی اولسون.

اولوم اولسون فاشیسته.

بیز اولمه گه حاضیریک، بابکین سربازیییک.

قیام خرداد ملت ترک بی شک اعتماد به نفس ملت آذربایجان را به او باز گرداند، و نشان داد که این ملت با تکیه به نیروی خود قادر به ایجاد هر تغییر و تحولی در جهت تامین حقوق ملی خود است و تضمین آزادی آذربایجان از استعمار اقتصادی سیاسی فرهنگی حکومت ایران در گرو ایده آل های آزادی طلبانه ملت ترک آذربایجان جنوبی است .

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *