صفحه اصلی / آذربایجان / سخنان تکان دهنده «رضا دقتی» فتوژونالیست مشهور جهان؛ درباره نسل کشی خوجالی- تصویر

سخنان تکان دهنده «رضا دقتی» فتوژونالیست مشهور جهان؛ درباره نسل کشی خوجالی- تصویر

رضا دقتی، عکاس معروف اهل آزربایجان جنوبی (آذربایجان جنوبی) که این روزها به قاراباغ آزربایجان سفر کرده است می گوید: «من هنوز می توانم فریادهای زجرآور آن مادر را بشنوم.»

این اظهارات را رضا دقتی، عکاس مشهور جهان، در مصاحبه با مجله NARGIS بیان کرد. مجله نارگیس یک ماهنامه هنری و مد آزربایجانی در باکو می باشد که حدود ۸ سال گذشته شروع به کار نمود.

رضا دقتی گفت: «خوجالی محل قتل عام و کشتار مردم آزربایجان توسط ارتش ارمنستان در فوریه ۱۹۹۲ بود. تنها عده ای از مردم از کشتار جان سالم به در بردند. بازماندگان هر روز، به سردخانه آغدام می رفتند و با عبور از میان ده ها جسد پیچیده در کیسه های پلاستیکی سفید به دنبال اقوام گمشده می گشتند.»

رضا دقتی شاهد جنایات و وحشیگری های ارمنستان بود؛ او می گوید: «کشتار خوجالی نتیجه جنایات سربازان ارمنی بود؛» و با اشاره به تصویر ذیل افزود: «من هنوز فریاد و ناله های دردآور مادر را می شنوم …»

«… زنی که در تصویر بود؛ به تازگی اجساد پسرش و همسرش را پیدا کرده بود. به گفته پزشکی که در جستجو به زن کمک کرده بود، ارمنی ها چشمان پسر و همسرش را زنده زنده بیرون آورده بودند.»

رضا دقتی معروف‌ترین هنرمند عکاس نشنال جغرافیک است که پیش‌تر، درباره‌ کشتارهای قاراباغ، ۲۰ ژانویه، نسل کشی خوجالی و وضعیت یک میلیون آواره آزربایجانی فتوکتاب «نسل کشی بی‌گناهان» را منتشر کرده بود.

وی فتوژورنالیست اهل آزربایجان جنوبی متولد تبریز و ساکن پاریس می‌باشد و در سال ۲۰۰۵ نشان شوالیه ملی لیاقت فرانسه و در سال ۲۰۱۰ در نیویورک جایزه لسی را نیز دریافت نمود که به اسکار عکاسی معروف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *