صفحه اصلی / آذربایجان / رئیس جمهور گرجستان: به آذربایجانی‌های گرجستان ‍ افتخار می‌کنم

رئیس جمهور گرجستان: به آذربایجانی‌های گرجستان ‍ افتخار می‌کنم

رئیس جمهور گرجستان با اشاره به اهمیت ترکان آذربایجانی شهروند گرجستان اعلام کرد: «از اینکه رئیس جمهور شهروندان آذربایجانی هستم افتخار می‌کنم.»

دیروز یکشنبه (۵ خرداد/ ۲۶ می) مصادف است با ۱۰۱ امین سالگرد استقلال گرجستان. هر سال جشنی رسمی بدین مناسبت در گرجستان برگزار می‌شود.

سالومه زورابیشویلی؛ اولین رئیس جمهور زن در گرجستان در مراسمی که برای ۱۰۱ امین سالگرد استقلال گرجستان تدارک دیده شده بود به شهروندان آذربایجانی گرجستان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری «ریپورت»، رئیس جمهور گرجستان گفت: «گرجستان یک کشور اتنیکی است و ما در کنار یکدیگر تمامی سختی‌ها را پشت سر گذاشته و شرایط زندگی مسالمت آمیز اتنیک‌ها را فراهم کرده‌ایم.»

خانم سالومه زورابیشویلی همچنین گفته است: «برای من رئیس جمهور بودن برای گرجی، آذربایجانی و یا سایر اتنیک‌های گرجستان بودن افتخار بزرگ و یک مسئولیت است.»

او همچنین تاکید کرده است که در گرجستان حقوق زبانی، ملی و فرهنگی تمامی اتنیک‌ها از سوی دولت به رسمیت شناخته می‌شود.

ترکان آذربایجانی با تقریبا ۱۵% جمعیت(۵۰۰ هزار نفر) پس از گرجی‌ها دومین اتنیک جمعیتی گرجستان را تشکیل می‌دهند. پس از برقراری نظام كمونیستی و اشغال دوباره جمهوری دموكراتیك آذربایجان، بخشی از كشور آذربایجان شمالی از جمله «بورچالی» به گرجستان الحاق شد.

آذربایجانی ها علاوه برتفلیس در بیشتر در مناطق جنوب و جنوب شرقی گرجستان (بورچالی) سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *