صفحه اصلی / آذربایجان / دریاچه اورمیه دوباره ۱۹۰ کیلومترمربع کوچک تر شد

دریاچه اورمیه دوباره ۱۹۰ کیلومترمربع کوچک تر شد

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آزربایجان(آذربایجان)‌غربی اعلام کرد وسعت دریاچه اورمیه ۱۹۰ کیلومترمربع کاهش یافته است.

فرهاد سرخوش به تسنیم گفت: «تراز کنونی دریاچه اورمیه ۱۲۷۱.۳۷ متر است که نسبت به مشابه سال گذشته که ۱۲۷۱.۹۰ کیلومترمربع بود، کاهش ۵۳ متری تراز را نشان می‌دهد.»

او افزود: «وسعت کنونی دریاچه ۳۵۵۹ کیلومترمربع است در حالی که مشابه سال گذشته وسعت ۳۷۴۹ کیلومترمربعی را ثبت کرده بود.»

سرخوش گفت: «حجم آب دریاچه اورمیه نیز پنج میلیارد و هشت میلیون مترمکعب است در حالی که در مشابه سال گذشته حجم آبی نگین آزربایجان به ۶ میلیارد و ۹۱ میلیون مترمکعب رسیده بود.»

به گفته وی، مقایسه تغییرات حجم دریاچه اورمیه نشان می دهد که دریاچه یک میلیارد و ۸۲ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته با کمبود حجم مواجه شده است.

سرخوش گفت: «در درازمدت تراز دریاچه ۱۲۷۴.۸۵، وسعت چهار هزار و ۷۹۸ کیلومترمربع و حجم آب ۱۸ میلیارد و ۸۸ میلیون مترمکعب بوده است.»

هفته گذشته مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه اورمیه با انتقاد از وزارت نیروی ایران در رابطه با عدم رهاسازی به سمت دریاچه اورمیه گفت: «متاسفانه حتی یک سوم حقابه آب به سمت دریاچه رهاسازی نشده است.»

چندی پیش فرهاد سرخوش هشدار داد چنانچه رهاسازی‌ها به سمت دریاچه اورمیه قطع شود وضعیت دریاچه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و تبخیر آب، بحرانی خواهد شد و معیشت و زندگی نزدیک به ۱۵ میلیون نفر از مردم منطقه به خطر خواهد افتاد.

«احیای دریاچه اورمیه» یکی از وعده های مهم حسن روحانی به مردم آزربایجان بود. وعده ای که علیرغم تبلیغات فراوان مقامات دولت ایران، محقق نشد و بحران خشک شدن دریاچه اورمیه همچنان به قوت خود باقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *