صفحه اصلی / آذربایجان / دادستان اردبیل خطاب به خانواده عباس لسانی : شفاها هماهنگی شده ولی ابلاغ کتبی نیامده !

دادستان اردبیل خطاب به خانواده عباس لسانی : شفاها هماهنگی شده ولی ابلاغ کتبی نیامده !

دادستانی شهرستان اردبیل خطاب به نزدیکان فعال ملی مدنی آزربایجان (آذربایجان) جنوبی؛ آقای لسانی گفته است که برای مرخصی عباس لسانی، شفاها هماهنگی شده اما ابلاغ کتبی نیامده!

خانواده «عباس لسانی»؛ زندانی سیاسی سرشناس تورک آزربایجان جنوبی امروز شنبه ۲۰ دی ماه به زندان اردبیل مراجعه نمودند.

دادستان اردبیل تصمیم به مرخصی فعال سرشناس آزربایجان جنوبی را صرفا «هماهنگی‌ شفاهی بین نهادها» عنوان کرده و چرایی تاخیر در اجرای آن را «تاخیر ابلاغ کتبی از مراجع بالا» بهانه می کند.

بر اساس این خبر، مسئولین قضایی و زندان اردبیل؛ بخصوص «سید عبدالله طباطبایی؛ دادستان این شهر» به بهانه انتظار «ابلاغ کتبی از نهادهای تصمیم‌گیر در این موضوع» از دستور مرخصی موقتی آقای لسانی امتناع می‌ورزند.

خانواده آقای لسانی پس از نگرانیهای چند ماهه‌ای که از بابت «قطع تماسهای تلفنی و ممنوعیت ملاقات برای این زندانی سیاسی به جهت آزادسازی اراضی اشغالی آزربایجان شمالی» داشتند و همچنین بروز علائم مشکوک به کرونا و بیماری این فعال آزربایجانی در این روزها، در مراجعه به زندان و دادستانی این شهر در رفت و آمد هستند.

خانواده لسانی و فعالین ملی مدنی اردبیل، ادعاهای جدید دادستان مبنی بر وجود مراجع تصمیم گیر بالا را «دقیق» نمی‌دانند و با توجه به سابقه طولانی آزار و اذیت خانواده آقای لسانی از سوی مراجع قضایی و امنیتی ایران، اینبار نیز نگرانیشان «راه‌اندازی بازی جدید امنیتی‌ها» ابراز می دارند که به پشتوانه دستگاه قضایی حکومت ایران، قصد آسیب رسانی روحی به خانواده این زندانی سیاسی آزربایجانی را دارند.

لازم به توضیح است؛ پیشتر در رابطه با صدور حکم و تشدید آن از هشت سال به پانزده سال «ناصر عتباتی» که اکنون ریاست کل دادگستری استان اردبیل را داراست، نقش اول تصمیم‌گیریها در این پرونده را عهده‌دار بود.

با اجرای حکم، ادامه نقش به فرد دیگری محول شده که به گفته مسئولین زندان همه ممنوعیت و محدودیتها علیه آقای لسانی مستقیما با دستور و زیر نظر «سید عبدالله طباطبایی» در جریان است.

عباس لسانی ۲۵ دی ماه ۹۷ در پی احضاریه‌ای که از بابت پرونده ای دیگر به شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز مراجعه کرده بود قبل از خروج از دادگاه و جهت جلوگیری از ملاقات یکصد و پنجاه فعال سیاسی تورک که از شهرهای مختلف آزربایجان در تبریز برای دیدن آقای لسانی گرد هم آمده بودند؛ ربوده شد.

وی پس از انتقال به اردبیل، با تحمیل اتهامات انتسابی و صدور کیفرخواست از سوی قاضی عتباتی به هشت سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم و در دادگاه تجدید نظر نیز مجددا با ریاست همان قاضی به پانزده سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به یزد محکوم شد. نهایتا این حکم در دیوان عالی ایران نیز عینا تایید شد.

تاکنون اعتراضات زیادی؛ در لایه‌های مختلف و در اشکال متفاوت در شهرهای آزربایجان جنوبی و جوامع بین المللی علیه بازداشت ناعادلانه و صدور احکام ناعادلانه برای آقای لسانی و ظلم‌های روا شده به وی و خانواده‌اش در جریان این پرونده صورت گرفته است.

جمیعت حقوق بشر آزربایجان؛ ارک چندین شکایت نامه به سازمان ملل در رابطه با وضعیت آقای عباس لسانی ارسال نموده و صدور احکام سگین علیه این فعال آزربایجانی را محکوم نموده است.

سازمان عفو بین‌الملل روند دادرسی در این پرونده را ناعادلانه، یکطرفه و کاملا سیاسی خوانده و با اعتراض مکتوب به ریاست قوه قضائیه ایران خواستار توقف این حکم و آزادی بی قید و شرط عباس لسانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *