صفحه اصلی / آذربایجان / خشم شهروندان آذربایجانی از تغییر نام مسجد «جنرال» اورمیه به نام تروریست «قاسم سلیمانی» + فیلم

خشم شهروندان آذربایجانی از تغییر نام مسجد «جنرال» اورمیه به نام تروریست «قاسم سلیمانی» + فیلم

تغییر نام مسجد «جنرال» اورمیه به «قاسم سلیمانی» خشم شهروندان آذربایجانی را برانگیخت.

«حجت الاسلام شیخ کاظم سلامتی» امام جمعه مسجد جنرال اورمیه، در اقدامی خودسرانه و ضدآذربایجانی، نام مسجد تاریخی «جنرال» اورمیه را به «قاسم سلیمانی» تغییر داد.

این گماشته خامنه ای با انتشار ویدیویی در «خبرگزاری رسمی حوزه» در اظهاراتی کذب ادعا کرد «وجه تسمیه مسجد جنرال برای اهالی اورمیه مورد سؤال بود و بعد از پیگیری‌های صورت گرفته از اوقاف، هیچ سندی دال بر این که این مسجد وقف شخص خاصی مسمی به جنرال یا ژنرال باشد، پیدا نشد.»

او سپس می گوید به همین دلیل پس از پیگیری از دفتر خامنه ای  و موافقت ایشان نام این مسجد را به «قاسم سلیمانی» تغییر دادیم.

این اقدام خودسرانه مقامات حکومت ایران خشم شهروندان آذربایجانی را برانگیخته است. آنها این اقدام را تلاشی برای نابودی هویت بومی تاریخی اورمیه قلمداد کرده و خواستار ابطال آن شده اند.

مسجد جنرال مربوط به دوره قاجار است و در خیابان خمسه لویی (محله عسگر خان)، نبش کوی دل پسند (دربند جنرال) واقع شده است. نام این مسجد برگرفته از نام ژنرال عسگرخان افشار از فرماندهان ارتش فتحعلی شاه قاجار است.

به نوشته کتاب ادیب الشعرا، عسگرخان در دوره جنگهای قاجار و روس سفارت فتحعلی شاه را در دربار ناپلئون بناپارت عهده دار بوده است. وی به سال ۱۲۴۹ ه. ق همسال با مرگ عباس میرزا نایب السلطنه چشم از جهان فروبست.

درباره وجه تسمیه و ساخت مسجد در کتاب محمدقلی خان افشار ارومی چنین آمده است: «…در سال ۱۲۰۹ ق محمد قولوخان بیگلربیگی ارومیه دستور داد بیت و اولاد او عسگر خان عبدالملکی را از قوشچی کوچانده و در جنب دروازه هندو در ملک شخصی برای عسگرخان عبدالملکی… عمارتی از نو بنا نهادند و مسجدی نیز در جنب آن بنا گردید که بعد‌ها آن مسجد به نام مسجد جنرال (ژنرال)و دروازه مربوطه به دروازه عسگرخان اشتهار یافت.»

در زیر زمین مسجد دو مزار با سنگ نوشته: «آرامگاه ابدی شادروان پاشاخان فرزند عسگرخان ژنرال اعزاز نظام به تاریخ ۱۲۶۶ شمسی به رحمت ایزدی پیوست» و «آرامگاه ابدی مرحومه مغفوره بانو بؤیوك همسر پاشاخان فرزند عسگرخان جنرال به تاریخ ۱۲۷۸ شمسی به رحمت ایزدی پیوست» وجود دارد.

تغییر و تحریب اسامی بومی تاریخی آذربایجان از زمان حاکیمت فارس‌ها در دوره پهلوی در ایران آغاز شده و تا به امروز بدون وقفه‌ ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *