صفحه اصلی / آذربایجان / احکام حبس و زندان دولت ایران برای فعالین ملی آذربایجان

احکام حبس و زندان دولت ایران برای فعالین ملی آذربایجان

«علی و رضا واثقی» دو برادر و فعالین ملی مدنی آذربایجان (آزربایجان) جنوبی در اردبیل مجموعاً به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

فعالین ملی آزربایجان جنوبی؛ «علی واثقی و رضا واثقی هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این حکم توسط شعبه یک دادگاه تجدید نظر انقلاب اردبیل به ریاست قاضی «عتباتی»؛ و مستشاری شاکر موسوی صادر شده است.

این فعالین به اتهام واهی «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی ایران» از طریق چاپ شب‌نامه و فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم‌شده‌اند.

حکم مزبور، روز گذشته دوشنبه و در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۹ به‌صورت شفاهی در دفتر شعبه اول دادگاه انقلاب به وکیل این فعالین ابلاغ شده است.

در دادنامه مربوطه با استناد کامل به گزارش و صورت جلسات اداره کل اطلاعات استان اردبیل و درج خبر دستگیری، آزادی و محکومیت فعالین در صفحات مجازی را دلیل بر موجه دانستن اتهامات این برادران دانسته و بدون توجه به دفاعیات این دو فعال مدنی مبنی بر بی‌اطلاعی آن‌ها از وجود چنین‌ شب‌نامه‌هایی و بی‌تأثیر دانستن مدارک و ادله‌های وکیل این فعالین، صورت گرفته است.

همچنین دادگاه تجدیدنظر با بی‌سابقه دانستن رضا واثقی حکم ۲ سال حبس دادگاه بدوی را عیناً تائید کرد.

علی و رضا واثقی شامگاه چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ در محل کار خود همراه با ضرب و جرح شدید بازداشت و در تاریخ ۲۷ خرداد با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

تصاویری که بعد از آزادی این فعالین در فضای مجازی منتشر شد، آثار ضرب و جرح شدید در نواحی صورت و پاها را به‌وضوح نشان می‌داد.

محل کسب این فعالین نیز روز پنجشنبه ۲۲ خرداد ماه توسط مأمورین اداره اطلاعات مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفت. در جریان این بازرسی تعدادی از وسایل شخصی ازجمله موبایل و کامپیوتر آنان ضبط شد.

همچنین فعال ملی مدنی آذربایجان (آزربایجان) جنوبی؛ موسی ضیا گرگری طی تماس کوتاهی که با خانواده بر قرار کرده از انتقالش به زندان مراغه (ماراغا) خبر داده است.

پیش‌تر، موسی ضیا گرگری؛ فعال ملی آزربایجان جنوبی ساکن سولدوز (نقده) شامگاه روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ط

وی تماس کوتاهی که با خانواده داشته از انتقالش به اداره اطلاعات تبریز خبر داده بود.

نیروهای امنیتی پس از بازداشت آقای ضیا گرگری در منزل شخصی خویش؛ خانه این فعال را مورد تفتیش قرار داده موبایل و وسایل شخصی او را نیز ضبط کرده و با خود برده‌اند.

در ادامه، محل کار این فعال آزربایجانی هم مورد تفتیش قرار گرفته و کامپیوتر ایشان نیز ضبط شده است.

روز گذشته؛ دوشنبه ۱۴ مهر ماه، موسی ضیا گرگری طی تماس کوتاهی که با خانواده بر قرار کرده از انتقالش به زندان ماراغا خبر داده است.

خاطر نشان می سازیم که وضعیت سلامتی موسی ضیا گرگری به دلیل بیماری شدید دیابت و بیماری قلبی بسیار وخیم است.

ایشان باید در زمان‌های مقرر انسولین و دارو استفاده نماید؛ لذا خانواده این فعال نگران سلامت جسمانی وی می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *