صفحه اصلی / آذربایجان / جان علیرضا فرشی، فعال مدنی تورک آذربایجان جنوبی، در خطر است

جان علیرضا فرشی، فعال مدنی تورک آذربایجان جنوبی، در خطر است

سلامتی علیرضا فرشی، که به خاطر تلاش برای احیای زبان تورکی در ایران از طریق برگزاری مراسم روز جهانی زبان مادری و تاسیس کتابخانه های تورکی در روستاهای آذربایجان هم اکنون در زندان “فشافویه تهران بزرگ” دوران حبس خود را می‌گذراند، در خطر است.

بنا به اخبار واصله، پس از حدود دو ماه تلاش و پیگیری این زندانی تورک و وکیل وی، بالاخره با انتقال وی به بیمارستان جهت انجام معاینات پزشکی موافقت می‌شود و ایشان روز دوشنبه مورخ ۷ تیر ماه ۱۴۰۰ تحت الحفظ و با دستبند و پا بند به بیمارستان «لقمان حکیم» تهران برده می شود و توسط خانم دکتر عرفانی‌فر پزشک متخصص غدد و در ساعت حدود ۱۱ صبح معاینه و برایش دارو و انسولین تجویز می گردد.

علیرضا فرشی بعد از معاینه شدن در بیمارستان و برگشت به زندان، در قرنطینه زندان نگهداری می شود که گفته می شود امکانات آن به مراتب کمتر از داخل زندان است و امکان رعایت رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی وجود ندارد. علی‌رغم نیاز علیرضا به سبزیجات و صیفی‌جات در چنین شرایطی، مقامات زندان تا دو روز پیش مانع تحویل سبزیجات و صیفی‌جاتی شده‌بودند که دوستانش برای وی ارسال کرده‌بودند.

خاطرنشان می‌شود که فرشی روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، از زندان به مرخصی درمانی سه روزه اعزام شده بود و در جریان مرخصی درمانی سه روزه خود، تحت معاینه چشم و چک آپ قرار گرفته‌بود. با اینکه بنا به تشخیص پزشک معالج، ایشان نیاز به انجام جراحی پیوند قرنیه دارد و تاخیر در این کار می تواند منجر به نابینایی وی شود، مقامات زندان از تمدید مرخصی درمانی وی خودداری نموده و تا این لحظه هیچگونه اقدامی جهت اعزام وی به بیمارستان برای انجام عمل جراحی به عمل نیاورده‌اند.

لازم به توضیح است که علیرضا فرشی در دو پرونده جداگانه مجموعا به ۶ سال و دو ماه حبس تعزیری، دو سال تبعید، دو سال محرومیت از عضویت در دسته‌جات، احزاب و گروه‌ها و دو ماه (هر روز به مدت چهار ساعت) کار در بخش بازیافت شهرداری شهر تهران محکوم شده است. فرشی، فوق‌لیسانس مهندسی کامپیوتر از «دانشگاه شریف»،  استاد اخراجی «دانشگاه سراج» و عضو سابق هیئت‌علمی «دانشگاه بین‌المللی جلفا» است.  پدر این زندانی سیاسی از شهدای جنگ ایران و عراق است.

سازمان عفو بین الملل که قبلا نیز به تفصیل پرونده علیرضا فرشی را مورد پرداخت قرار داده و اعتراض خود را به رئیس‌ قوه قضائیه ایران ارسال کرده بود روز ۲۷ فروردین نیز ضمن اعتراض به زندانی شدن وی، حکم جدید علیه این فعال حقوق بشر تورک را محکوم کرده بود.

محمد رحمانی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *