صفحه اصلی / آذربایجان / تهدید و برکناری وزیر صمت به دلیل عدم لابی با «نمایندگان به اصطلاح آذری زبان» + نامه

تهدید و برکناری وزیر صمت به دلیل عدم لابی با «نمایندگان به اصطلاح آذری زبان» + نامه

 رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تهدید و فشارهای رئیس دفتر حسن روحانی از سمت خود برکنار و به جای او حسین مدرس خیابانی منصوب شد.

خبرگزاری های داخلی ایران، برکناری رضا رحمانی را “غیر منتظره” خوانده اند چرا که این نخستین بار است که حسن روحانی در دوره ریاست جمهوری خود یک وزیر را برکنار می‌کند.

خبر عزل رحمانی در حالی منتشر شد که او در جلسه اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور با عنوان فعال کردن فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای همسایه حضور داشت.

در این جلسه قائم مقام او؛ حسین مدرس خیابانی که حالا سرپرست این وزارتخانه شده نیز او را در این جلسه همراهی می‌کرد.

همزمان با این خبرها، نامه ای از سوی رضا رحمانی روز گذشته، دوشنبه ۲۲ اردیبهشت منتشر شد که در آن نوشته شده: «محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری تماس گرفته و “تهدید” کرده که اگر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در “مجلس رای نیاورد، برکنار خواهد شد.”

طرح تشکیل وزارت بازرگانی یکشنبه (۱۰ مه/۲۱ اردیبهشت) در مجلس رای نیاورد.

به نوشته رضا رحمانی، واعظی از او خواسته در مجلس لابی و نظر “نمایندگان آذری زبان” (نمایندگان استانهای آذربایجان‌جنوبی در مجلس) را جلب کند. اما رضا رحمانی در پاسخ گفته «مجلس زیر نظر من نیست».

رضا رحمانی اهل شهرستان مرند، آذربایجانی است و سه دوره نماینده تبریز در مجلس بود. او در مجلس نهم، ریاست کمیسیون صنایع و معادن را بر عهده داشت.

وی دانش‌آموخته کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از سازمان مدیریت صنعتی و دکترای مدیریت از دانشگاه صنایع و معادن است.

بسیاری از رسانه های داخلی ایران این نامه را منتشر کرده‌اند، رضا رحمانی نوشته وقتی با معاون اول رئیس‌جمهور در دفتر توسعه صادرات بوده، مجددا آقای واعظی تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد استعفا دهد اما این موضوع باز هم با مخالفت وزیر مواجه می‌شود.

در این نامه رضا رحمانی خطاب به حسن روحانی نوشته «حجت شرعی برای استعفا ندیدم».

در پایان این نامه آمده: «در تعجب هستم که چرا علیرغم حصول نتایج درخشان و قابل افتخار می‌بایست این گونه بنا به انگیزه‌های سیاسی تحت فشار قرار گیرم».‌

واکنش دفتر حسن روحانی به این نامه:

روابط عمومی دفتر رییس‌جمهوری در واکنش به نامه آقای رحمانی، فشار بر وزیر برکنار شده صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تشکیل وزارت بازرگانی را رد کرده است.

به نوشته بیانیه دفتر رییس جمهوری، از رضا رحمانی خواسته شد بود مانع فعالیت سه نفر از نزدیکان خود در مجلس و رسانه ها علیه دولت شود.

نام این سه نفر در این بیانیه نیامده ولی تاکید شده در صورت لزوم آنها معرفی خواهند شد.

روابط عمومی دفتر رییس جمهوری ایران همچنین در این بیانیه سخنان رضا رحمانی درباره فشار بر او برای استعفا را رد کرده است.

در این بیانیه نوشته شده است:‌ «بر خلاف آنچه ادعا شده، از ایشان خواسته نشده استعفا دهند، بلکه تصمیم رییس‌جمهوری برای جایگزینی به ایشان اطلاع‌رسانی و از وی درباره نحوه اعلام این خبر استمزاج شد که درخواست ملاقات حضوری داشتند و نهایتا نامه مذکور را منتشر کردند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *