صفحه اصلی / آذربایجان / تماس تلفنی فعال سرشناس آذربایجان جنوبی؛ «عباس لسانی» پس از هفته‌ها نگرانی

تماس تلفنی فعال سرشناس آذربایجان جنوبی؛ «عباس لسانی» پس از هفته‌ها نگرانی

فعال ملی مدنی آزربایجان (آذربایجان) جنوبی؛ «عباس لسانی» پس از هفته‌ها نگرانی، با خانواده خود تماس گرفت. هئیت بهداشت و درمان اردبیل ورود کرده‌اند و رٶسای قضایی استان اردبیل به ملاقات عباس لسانی آمده‌اند!

عباس لسانی؛ زندانی سیاسی سرشناس تورک آزربایجانی محبوس در زندان اردبیل عصر روز پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در اولین تماس تلفنی با بستگان و آشنایان خود اعلام کرد:

«پریروز اکیپی از بهداشت و درمان شهرستان اردبیل با حضور در بهداری زندان به ویزیت و مداوای او پرداخته و دیروز نیز هئیتی متشکل از ناصر عتباتی رئیس‌ کل دادگستری اردبیل، عبدالله طباطبایی دادستان اردبیل و سید مجتبی حسینی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی استان اردبیل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت ملاقات و پیگیری شرایط جسمانی او به زندان اردبیل آمده و پس از شنیدن اظهارات آقای لسانی از شرایط حاکم بر بندی که در آن نگهداری می‌شود، رفع ممنوعیت تماس و رفع محدودیت ملاقات وضع شده علیه وی رسما به وی و مسئولین زندان ابلاغ شده است.»

آقای لسانی «پس از وضع ممنوعیتها از زمان آخرین درگیری نظامی در قاراباغ آزربایجان» ممنوع التلفن و ممنوع الملاقات شده بود.

دو هفته پیش خبری مبنی بر شیوع همه‌گیری علائم کرونا در زندانهای اردبیل منتشر شد. در این بین همبندی های عباس لسانی در تماس با بستگانشان شرایط خود و عباس‌لسانی را نامساعد توصیف کردند.

فردای آن روز برادران واثقی که آنها نیز به دلیل فعالیت های ملی مدنی محبوس در بند دو این زندان بسر می‌برند در تماسشان با خانواده وضعیت حاکم بر بند دو را از نظر شیوع کرونا نامناسب توصیف کرده و خواهان رسیدگی مسئولین به این موضوع شدند.

در رصد اخبار زندان اردبیل معلوم شد به تعدادی از زندانیان من جمله وکیل بند هفت زندان اردبیل مرخصی درمانی اعطا شده و از فعالین آزربایجانی یوسف کاری و علی واثقی دچار تب، سردرد و سرفه‌های شدیدتر شده و عباس لسانی نیز چندین نوبت در بهداری زندان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته و مجاری تنفسی وی آسیب‌دیده است.

با واکنش اعتراض‌آمیز فعالان ملی مدنی و حقوق بشری به این موضوع و انتشار گزارشات نگران کننده از وضعیت زندان اردبیل؛ دادستان این شهر در مصاحبه با رسانه‌های حکومت ایران، اخبار پیرامون کرونا در زندان اردبیل را تکذیب و آن را جوسازی رسانه‌ای خواند.

مصاحبه‌ای که با اعتراضات گسترده‌ در شبکه‌های مجازی، پخش تراکت، دیوار گرافی و دیوارنویسی در شهرهای مختلف و مراجعت فعالین حقوق بشری به نهادهای حقوق‌بشری، سازمان ملل و سازمان بهداشت و درمان جهانی را همراه شد.

عباس لسانی از ۲۵ دی ماه ۹۷ و در جریان پیگیری یکی از پرونده‌هایش در دادگاه انقلاب تبریز و قبل از خروج با هماهنگی نیروهای قضایی-امنیتی ربوده شده و پس از انتقال به زندان اردبیل در دادگاهی یکطرفه و بدون داشتن آزادی موقت جهت رسیدگی قضایی ابتدا به هشت سال و در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲سال تبعید به شهرستان یزد محکوم گردید.

دیوان عالی ایران نیز حکم صادره را تایید کرد. سازمان عفو بین الملل بنا به تحقیقاتی که بعمل آورده این حکم را سیاسی و خواستار رسیدگی مجدد به این پرونده شده است.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *