صفحه اصلی / آذربایجان / تلف شدن پرندگان بر اثر آلودگی معدن طلای اندریان ورزقان

تلف شدن پرندگان بر اثر آلودگی معدن طلای اندریان ورزقان

احمد بایبوردی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آزربایجان شرقی از تلف شدن پرندگان روستاهای مجاور معدن طلای اندریان (اندیرگان) ورزقان خبر داد.

این فعال محسط زیست آزربایجانی در توییتر نوشت: «تصاویر و فیلم هایی از تلف شدن پرندگان از روستاهای مجاور اندریان به دستم رسیده است. امیدوارم دوستان محیط زیست استان به موقع ورود نمایند.»

احمد بایبوردی در خصوص برخورد مسئولان ایران با وی به دلیل انعکاس اخبار آلودگی معدن طلای اندیرگان نوشت: «بنده درچند سال گذشته درمورد آلایندگی معدن اندریان مطلب نوشته ام به دادسرا رفته ام مصلحت در این بوده با من برخورد شود. من مهم نیستم ورزقان را دریابید.»

پیشتر در بهمن ماه ۹۹ مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان شرقی با اشاره به آلودگیهای زیست محیطی معدن طلای اندریان (اندیرگان) ورزقان و تاثیرات زیانبار استفاده از سیانور در این معدن گفت: «این معدن اگر امروز تعطیل شود، بهتر از فرداست. اشتغال، درآمد و هر چیزی دیگری نمی تواند مقدم بر سلامت مردم و محیط زیست باشد.»

حسن عباس نژاد گفت: «صریح و شفاف می گویم اساساً فلسفه وجود کارخانه معدن اندیرگان با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه اشتباه بوده، چرا که با توجه به شرایط زمین شناسی منطقه، جاگذاری هیپ در آنجا با ریسک بالایی مواجه است.»

او تاکید کرد: «در معدن طلای اندیرگان آلودگی داریم و اهالی منطقه به حق به این موضوع اعتراض دارند و من کاری ندارم چرا و چطور احشام روسائیان تلف شدند، در ان منطقه تنها واحدی که از سیانور استفاده می کند، معدن اندیرگان است و هر اتفاقی در این رابطه را از چشم این معدن می بینیم، حالا هر توجیهی که می کنند، مهم نیست.»

عباس نژاد گفت: «اتفاقی که در معدن طلای اندیرگان اتفاق افتاده این بود که مجوز زیست محیطی در ابتدای فعالیت آنها وجود نداشته است. الان نمی توان چیزی را پنهان کرد، آن ها اخیراً به ما مراجعه کرده بودند و درخواست هایی از ما داشتند که من شروط ده گانه ای را برای موافقت محیط زیست جهت فعالیت معدن اندیرگان به آن ها اعلام کردم.»

معدن اندیرگان آزربایجان از بزرگترین معادن طلای خاورمیانه است که توسط روس ها و فارس ها مورد استخراج و چپاول قرار می گیرد و مردم آزربایجان هم با تخریبات زیست محیطی و بیماری های ناشی از آلودگی آن دست به گریبانند.

در مردادماه ۹۹، «اللهوردی دهقانی» نماینده ورزقان، با انتقاد از چپاول معدن طلای اندیرگان، گفت: «مشخص نیست روسها چه مقدار طلا از معدن اندریان برداشت می کنند.» این نماینده حکومتی اشاره ای به میزان چپاول حکومت فارسگرای ایران از این معدن نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *