صفحه اصلی / آذربایجان / تلف شدن ده‌ها گونه از «پرندگان در آستانه انقراض» در بناب

تلف شدن ده‌ها گونه از «پرندگان در آستانه انقراض» در بناب

 تاکنون ده ها پرنده بخصوص از گونه بسیار کمیاب «لک لک سفید» در اطراف تصفیه‌خانه شهرستان بناب در آذربایجان شرقی تلف شده‌اند اما مئسولین شبکه بهداشت و حفاظت از محیط زیست واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش گاماج به نقل از گوناز تی وی، یک فعال محیط زیست در شهرستان بناب (بیناب) از تلف شدن «لک لک سفید» در نزدیکی تصفیه خانه بناب خبر داده است. به گفته وی «این چندمین گونه تلف شده نزدیک تصفیه خانه بناب می باشد که توسط شهروندان گزارش شده است.»

این فعال آذربایجانی همچنین گفته است: «تاکنون دهها تصویر و تماس و چند مورد هم خودم شاهد بودم که پرندگان بیشتر پرندگانی که از آبهای سطحی اطراف تصفیه‌خانه تغذیه می‌کنند به دلایل نامعلوم تلف شده‌اند.»

وی می گوید: «از شبکه بهداشت و دامپزشکی شهرستان بناب خواهش کرده ام که هر چه سریعتر وارد موضوع مطرح شده شوند و دلیل این تلفات را پیگیری کنند.»

این فعال محیط زیست تصاویری از اجساد پرندگان را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و می نویسد: «امیدوارم مسئولان بجای درست کردن دردسر برای من، پیگیر موضوع باشند.»

لک لک سفید «گونه در حال انقراض و حفاظت شده است» که در لیست سرخ سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و محیط زیست قرار گرفته است.

طول بدن این پرنده زیبا ۱۰۰ سانتیمتر است و بر روی درخت‌ها و ساختمان‌های زیادی در بناب می‌نشیند و در این حالت اغلب یک پای خود را جمع می‌کند.

این گونه از لک لک در تالاب‌ها، علفزارها و کشتزارهای پرآب اطراف شهرستان بناب تغذیه می کند و در فصل زادوولد معمولاً نزدیک مناطق مسکونی دیده می‌شود، بر روی بام ساختمان‌ها، توده‌های علف، تیرهای تلگراف و گاهی روی درخت‌ها آشیانه می‌سازند.

لک‌لک‌های سفید Leylək در گذشته به دلیل اینکه این پرنده در مسیر رفتن به حج و در خود مکه مشاهده می‌شد، به “حاجی لک‌لک” معروف شدند. این موضوع موجب احترام به این گونه ارزشمند است اما نابودی زیستگاه‌ها باعث کاهش این گونه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *