صفحه اصلی / آذربایجان / تخریب مجسمه «تکم چی‌لر» در تبریز توسط دشمنان آذربایجان + عکس

تخریب مجسمه «تکم چی‌لر» در تبریز توسط دشمنان آذربایجان + عکس

مجسمه «تکم چی‌لر» در خیابان ولیعصر تبریز توسط ترک ستیزان و دشمنان آذربایجان تخریب شد.

دیروز جمعه ۳ مردادماه ۹۹، خبر تخریب بخشی از المان تکم چی‌لر در سنگ فرش خیابان ولیعصر تبریز در رسانه های آذربایجان منتشر شد که با واکنش کاربران آذربایجانی در فضای مجازی مواجه شد.

امروز شنبه نیز تصاویری جدیدی از این مجسمه منتشر شده که نشان می دهد که دشمنان آذربایجان، بدون هیچ واهمه ای، در صدد تخریب کامل این المان فرهنگی آذربایجان هستند.

برخی از کاربران آذربایجانی عقیده دارند این این تخریبات توسط پان ایرانیست ها صورت گرفته است و برخی دیگر افراطیون مذهبی وابسته به حکومت را در این کار دخیل می دانند.

این المان ها با نظارت و تصویب سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در خیابان ولیعصر تبریز نصب شده است.

«تکم چی» از شخصیت های اساطیری ترکان آذربایجان است. در ترکی «تکَه» به بز نری گفته می‌شود که پیشاپیش گلّه حرکت می‌کند و در اساطیر آذربایجان نوید دهنده آمدن بهار هستند. آیین «تکم چی» نیز همزمان با فرا رسیدن بهار در شهرهای مختلف آذربایجان اجرا می شود و«تکم چی لر» با اجرای آیین هایی فرا رسیدن بهار را نوید می دهند.

لازم به ذکر است در اوایل تیرماه ۹۹ مجسمه ملا محمد فضولی از شاعران ترکی سرای بزرگ آذربایجان، از میدان منظریه تبریز ناپدید شد و تاکنون کسی در این باره پاسخگو نبوده است.

در اواسط تیرماه ۹۹ هم، المان «دختر بچه ۵ ساله» نیز تحت فشار افراطیون مذهبی از فضای سبز چایکنار تبریز برداشته شد که این اقدام زن ستیزانه نیز اعتراضات زیادی را برانگیخت.

در نهایت پس از اعتراضات گسترده، این مجسمه سر جای خود بازگشت، در حالیکه دامن کودک را بلند کرده و پای او را پوشانده بودند و پیراهن دیگری بر تن وی کرده بودند.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *