صفحه اصلی / آذربایجان / تبریز: تخریب اثر تاریخی «خانه باباخان» توسط شهرداری

تبریز: تخریب اثر تاریخی «خانه باباخان» توسط شهرداری

خانه تاریخی باباخان؛ یادگار دوران امپراتوری ترک قاجار توسط شهرداری تبریز تخریب شد.

این اثر تاریخی در محله جامیشاوان تبریز قرار دارد و قسمت های مربوط به سردر آن به شماره ۲۲۸۵۰ در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسیده است.

پس از انتشار خبر در فضای مجازی، صبح امروز سه شنبه (۱۶ اردیبهشت) مدیرکل اداره گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در محل حضور یافت و عملیات تخریب موقتا متوقف شد.

به نوشته «ایسنا» علیرضا قوشچی معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان ‌شرقی با سرپوش گذاشتن بر تخریب این اثر تاریخی گفت: شهرداری هیچگونه استعلامی برای انجام عملیات عمرانی در این محدوده نکرده است.

این خانه در کویی به نام”باباخان دؤنگه‌سی” توسط باباخان ساخته شده است که نوادگان و بازماندگان طایفه باباخان قدمت آن را حداقل ۱۶۰ سال تخمین زده‌اند. گفته می شود اصلیت باباخان از قاراباغ است که بعدها به تبریز مهاجرت کرده است.

خانه تاریخی «باباخان» به عنوان هویت محله جامیشاوان، امروزه روزگار نامساعدی داشته و رو به تخریب و ویرانی نهاده و قسمت هایی از دیوار جلویی آن نیز فرو ریخته است.

تاریخ و هویت آذربایجان در حالی تخریب می‌شود که در اصفهان برای میدان «نقش جهان» حریم هوایی نیز تعیین می‌کنند و از پرواز هلیکوپتر ازارتفاع خاصی به پایین بر روی میدان نقش جهان اجازه داده نمی‌شود.

تخریب آثار باستانی و تاریخی آذربایجان به‌ منظور از بین بردن هویت و تاریخ ملت ترک، مانند منع آموزش و تحصیل به زبان مادری یکی از اصلیترین سیاستهای ترک ستیزانه حکومت ایران محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *