صفحه اصلی / آذربایجان / تبریز: تبدیل خانه باقرخان به زباله‌دانی + عکس

تبریز: تبدیل خانه باقرخان به زباله‌دانی + عکس

در نتیجه بی توجهی مسئولان ایران خانه «باقرخان» از مبارزان بزرگ انقلاب مشروطه، معروف به «سالار ملی» در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

این اثر فاخر آزربایجان هم اکنون به زباله دانی و محل تجمع معتادان تبدیل شده و وضعیت اسفبار آن، صدای همسایه‌ها را در آورده است. دیوار این خانه کاملا تخریب شده و تنها درب دوره قاجاری آن پابرجا مانده است. سقف آن نیز در بسیاری نقاط از فرو ریخته و صدمات زیادی به بدنه خانه وارد شده است.

خانه باقرخان در محله «سالاری» تبریز قرار دارد و بیش از یک قرن قدمت دارد. این خانه اثر زیبای تورکان قاجار هنوز در فهرست آثار ملی هم به ثبت نرسیده است.

در حال حاضر خانه باقرخان نفس های آخر خود را می کشد و مسئولان ایران نابودی این بنای فاخر آزربایجان را به نظاره نشسته اند تا این یادگار دوران مشروطه آزربایجان نیز محو شود.

ستارخان و باقرخان از مبارزان بزرگ انقلاب مشروطه هستند. آنها برای استقرار مشروطه در ایران مجاهدت های فراوانی کردند اما اکنون حکومت ایران در صدد پاک کردن یاد و خاطره این مجاهدان از حافظه تاریخی ملت آذربایجان است. مزار این دو مجاهد نیز همواره مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان حکومت ایران بوده است.

در بهمن ماه سال ٩۵، در اقدامی توهین آمیز، مسئولان حکومت ایران بر سر مزار باقرخان «سالار ملی آزربایجان» در پارک مفاخر(طوبی) تبریز، نمایشگاه کفش برپا کردند. پس از اعتراض شهروندان آذربایجانی، مسئولان حکومت این نمایشگاه را برچیدند.

مزار ستارخان «سردار ملی آزربایجان» نیز که در شهر ری تهران قرار دارد، به فراموشی سپرده شده و تخریب شده بود که در سالهای گذشته با همت فعالین ملی آزربایجان مورد بازسازی قرار گرفت و سنگ مزار تخریب شده وی تعویض شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *