صفحه اصلی / آذربایجان / بیانیه جمعیت حقوق بشر آزربایجان در خصوص بحران کرونا در زندان اردبیل و تکذیب مسئولین زندان

بیانیه جمعیت حقوق بشر آزربایجان در خصوص بحران کرونا در زندان اردبیل و تکذیب مسئولین زندان

جمعیت حقوق بشر آزربایجان؛ «ارک» در بیانیه ای عنوان نمود که جوامع بین‌المللی را از آخرین وضعیت زندانیان مبتلا به کووید ۱۹ آگاه نموده و وضعیت دیگر زندانیان مبتلا به کووید ۱۹، یوسف کاری و برادران واثقی را نیز گزارش داده است.

جمعیت حقوق بشر آزربایجان؛ «ارک» همراه چند جمعیت حقوق بشری دیگر، جوامع بین‌المللی را از آخرین وضعیت زندانیان مبتلا به کووید ۱۹ آگاه نموده و به نگرانی عمیق خود از سلامتی آقای عباس لسانی تأکید کرده است. وضعیت دیگر زندانیان مبتلا به کووید ۱۹، یوسف کاری و برادران واثقی را نیز گزارش شده است.

به نوشته ارک: «تلاش برای دیدار و گفتگو با مقامات سازمان ملل شروع شده است. قطعنامه مرتبط با نقض شدید حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل یک ماه پیش با ۷۹ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۶۴ رأی ممتنع تصویب شد و جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. ۱۸ کشور غایب بودند یا در رأی گیری شرکت نکردند. قوه قضائیه، جمهوری اسلامی ایران نتوانست از این رأی گیری ناراحتی خود را پنهان کند.

از سوی دیگر، امروز ما شاهد تکذیب مبتلا شدن زندانیان اردبیل به کرونا توسط مدیرکل زندان ها هستیم: (لینک ذیل)

https://www.yjc.ir/fa/news/7586857

ما تجربه قبلی از مسئولین رژیم اسلامی ایران را داریم که هر وقت موضوعی را تکذیب می‌کنند، به معنی این است که وضعیت بسیار خطرناک است. تکذیب ناصرعتباتی رئیس دادگستری استان اردبیل در مورد نبود کووید ۱۹ در زندان‌های اردبیل نیز انکار آشکار حقایق می‌باشد.

سید مجتبی سید حسینی مدیر کل زندان‌ها می گوید: «ورود و خروج زندانیان هر روز پالایش می‌شود و کادر پزشکی و درمانی در زندان‌ها مستقر شده و هر روز در ورود و خروج زندانیان تست‌ها و موارد بهداشتی را انجام می‌دهند و ضدعفونی و گندزدایی زندان‌ها نیز هر روز انجام می‌شود!»

سید مجتبی سید حسینی مدیر کل اقدامات تامینی وتربیتی استان اردبیل بیان می کند: «هشت مرکز زندان در استان به طور ویژه تجهیزشده و غربالگری کرونا به طور جدی از زندانیان و سربازان و کارکنان انجام می‌شود!

او از راه‌اندازی دو نقاهتگاه در زندان مرکزی اردبیل خبر داد و گفت: «در صورت نیاز برای قرنطینه این مراکز آماده خدمات رسانی است و همچنین فاصله‌گذاری دربند‌ها نیر هر روز مبنای کار است.»

اظهارات میدیر کل زندانهای استان اردبیل از آنجا قابل تامل است که با توجه به آمار بالای زندانیان در بندهای زندان مرکزی اردبیل و وجود کف خواب و سالن خواب عملا امکان رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری امکان پذیر نمی باشد.

همچنین ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز در این خصوص گفت: «وضعیت بهداشتی زندان‌های استان در شرایط مطلوبی است و هیچ‌گونه ابتلای به کرونا و یا مورد مشکوک به این بیماری در بندهای زندان‌‌ استان وجود ندارد.»

او افزود: «مراقبت‌های بهداشتی لازم از طریق بهداری زندان و دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.»

علیرغم این ادعاها ناصرعتباتی بیش از یک ماه و نیم است که ملاقات و تلفن‌های عباس لسانی را قطع کرده است. کووید ۱۹ در حال نابودی ریه‌های عباس لسانی است. یوسف کاری و برادران واثقی نیز همین‌طور. همچنین ممکن است به‌زودی کووید ۱۹ آن‌ها را هم با خطر جانی جدی مواجه سازد.

باید به عباس لسانی ملاقات حضوری داده شود تا درست بودن ادعای رئیس دادگستری به دنیا ثابت شود و خانواده‌اش نیز ادعاهای مسئولین را تائید کنند.

رژیم اسلامی ایران هیچ وقت قادر نبوده است چه در جامعه و چه در زندان‌ها بهداشت را رعایت کند نمونه آن کشته شدن هزاران تن با ویروس کرونا می‌باشد.

جمعیت «ارک» و چند سازمان حقوق بشری دیگر به اطلاع رسانی خود به جوامع بین‌المللی ادامه می‌دهند و رژیم اسلامی ایران باید در مقابل آن‌ها جوابگو باشد.

از امروز شروع می شود، پرونده آقای عباس لسانی به مجلس آلمان نیز فرستاده شده و ما همینطور پیگیر خواهیم بود و نقض حقوق بشر در ایران و شرایط بد زندان‌ها را گزارش خواهیم داد.

جمهوری اسلامی ایران مجبور به رعایت قوانین زندان‌ها و اجرای تعهدات خود در مورد قوانین نلسون ماندلا و مصوبات سازمان ملل متحد به‌عنوان یکی از امضا کنندگان آن قوانین است.»

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *