صفحه اصلی / آذربایجان / برگزاری مناقصه احداث پارکینگ در محوطه تاریخی ارک تبریز

برگزاری مناقصه احداث پارکینگ در محوطه تاریخی ارک تبریز

مسئولان حکومت ایران با هدف نابودی کامل ارک تبریز، مناقصه ساخت پارکینگ در محوطه ارک را برگزار کردند و احداث پارکنیگ در این محوطه به زودی آغاز می شود.

عملیات احداث پارکینگ در محوطه تاریخی ارک تبریز با اصرار مسئولان مصلی تبریز در سال ۹۵ آغاز شد اما در نتیجه اعتراضات صورت گرفته، این پروژه مخرب متوقف شد.

پس از گودبرداری های غیرمجاز در محوطه ارک و مقابل عمارت تاریخی فتح الله اف و گسترش اعتراضات ملت آذربایجان، مقرر شد اداره میراث فرهنگی در این محوطه کاوش هایی را انجام دهد تا در صورت وجود آثار تاریخی پروژه متوقف شود.

در بهمن‌ماه ٩۵، «دکتر بهرام آجرلو»، سرپرست هیأت کاوش در ارک علیشاه تبریز اعلام کرد در کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی ارک و عمارت فتح الله اف تبریز، مقابری از دوره عصر آهن و بخشی از شالوده های برج و باروی قلعه قدیم تبریز که سیاحان و مورخان به آن اشاره کردند، کشف شد.

اما «بنیاد مصلی تبریز» با صدور اطلاعیه ای، اخبار منتشر شده مبنی بر «کشف برج های قدیمی تبریز در محوطه تاریخی ارک» را رد کرد و آنرا «فضاسازی کاذب» خواند.

بر اساس گزارش های محلی، مسئولان مصلی با همکاری شهرداری تبریز مجددا قصد دارند با تعدى به حريم ارك تبریز، اقدام به حفاری تا عمق ۱۰ متر در حد فاصل ارک کوچه سی تا تقاطع خیابان طالقانی نموده و طرح احداث پاركينگ را در این محوطه تاریخی آذربایجان به مرحله اجرا در آورد.

گفته می شود مناقصه مربوطه برگزار و پيمانكار پروژه نيز مشخص گرديده و به زودى قرار است پروژه شروع شود.

بر اساس قوانین مربوط به حفاظت و مرمت بناها و بافت های تاریخی مصوب ایران و بر اساس کنوانسيون هاي بين المللي حفظ و احيای آثار تاریخی، «هرگونه ساخت و ساز در حریم قانونی آثار تاریخی ممنوع می باشد.»

بقایای ۷۰۰ ساله ارک تبریز با ۲۶ متر ارتفاع، یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی و نماد مقاومت آذربایجان جنوبی می باشد.

در محوطه ارک، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسه نجات» از نخستین مدارس تاسیس شده در ایران، و «سالن تئاتر شیر و خورشید» و «کتابخانه ارک» نیز وجود داشت که پس از انقلاب، به دستور مسئولان جمهوری اسلامی این آثار به همراه بخش بزرگی از بنای ارک، توسط اداره جهاد سازندگی با بولدوزر و مواد منفجره ویران شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *