صفحه اصلی / آذربایجان / بازتاب صدای آذربایجان جنوبی در اسرائیل؛ “اسرائیل دوست و برادر آذربایجان است” + ویدئو

بازتاب صدای آذربایجان جنوبی در اسرائیل؛ “اسرائیل دوست و برادر آذربایجان است” + ویدئو

یک نشریه پرنفوذ یهودیان نوشت: «آذربایجانی های ایران حساب خود را از خامنه ای جدا کرده اند.»

شامگاه چهارشنبه (۱۳ اسفند) در برنامه تلویزیون گوناز تی وی با موضوع «دوستی آزربایجان-اسرائیل» ابعاد مختلف روابط میان این دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. سپس شهروندان آزربایجان جنوبی در تماس تلفنی بخش پایانی برنامه، نظرات خود درباره اسرائیل را بیان کردند که بازتاب وسیعی در شبکه های خبری داشت. ۴۰ نفر از جای جای آزربایجان جنوبی تماس گرفتند و همگی از اسرائیل به عنوان کشوری دوست و حتی «برادر» نام برده و تشکر نمودند. در طول یک ساعت نظرخواهی، حتی یک دیدگاه مخالف و یا تنقیدی از اسرائیل، بیان نشد. شمای کلی دیدگاه ها نشان می دهد برخلاف تبلیغات ایران علیه اسرائیل در طول ۴۲ سال اخیر، شهروندان آزربایجان جنوبی به عنوان جمعیتی مسلمان، نگرشی بسیار مثبت درباره اسرائیل و یهودیان دارند و این کشور را «دشمن» خود حساب نمی کنند.

در همین زمینه، نشریه پرنفوذ «هایوم اسرائیل» در گزارشی به بررسی دیدگاه شهروندان آزربایجان جنوبی پرداخته است.

این نشریه عبری زبان می نویسد: «آزربایجانی های ایران راه خود را با رژیم آیت الله ها جدا کرده اند. شهروندی از کرج می گوید “زنده باد اسرائیل”، از تبریز می گویند “اسرائیل برادر و دوست ما است”، شهروند ساکن ارومیه می گوید”من پرچم اسرائیل را می بوسم”.»

با آغاز جنگ ۴۴ روزه قاراباغ و حمایت تمام عیار اسرائیل از دولت جمهوری آزربایجان، مناسبات آزربایجان-اسرائیل به محور گفتگو و مذاکرات میان محافل سیاسی-اجتماعی آزربایجان جنوبی تبدیل شده است. این روند پیش از جنگ نیز وجود داشت اما با شروع جنگ، تصویر بسیار مثبتی از اسرائیل در میان شهروندان آزربایجان جنوبی به وجود آمده که به نظر می رسید به دلیل سیاست تهران در طول ۴۲ سال گذشته، کم و بیش تحت تاثیر قرار گرفته بود.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *